Tygodnik Polityka

Samochody, które wywołują najlepsze emocje

O architekturze samochodów, designie i tym co nas czeka w branży samochodowej w przyszłości rozmawialiśmy z Kamilem Łabanowiczem, projektantem nadwozi Audi i gościem specjalnym dziesiątej jubileuszowej edycji Łódź Design. Marka Audi była Partnerem Motoryzacyjnym Festiwalu.

Jak długo zajmuje się Pan projektowaniem nadwozi?
Kamil Łabanowicz: – Projektowaniem nadwozi zajmuję się profesjonalnie od 10 lat, ale nieprofesjonalnie całe życie, bo już jak byłem małym chłopcem, to rysowałem samochody. Miałem to szczęście, że dostałem się do siedziby Audi w Ingolstadt. Zawsze podobały mi się samochody, które mają trochę seksapilu. To nadało też marce Audi zupełnie innego znaczenia. Wcześniej samochody były konstruowane w stylu bauhaus, a Walter de Silva wprowadził do firmy włoskiego ducha. Połączyła się więc niemiecka precyzja i włoski duch designu i powstały fantastyczne produkcje, które widzimy na ulicach. Zbiegło się to w czasie z moją pasją do włoskiego designu, ale przez to, że byłem dobrze zorganizowany przez całe życie, połączyło się to również z niemiecką precyzją.  

Audi. Samochody, które wywołują najlepsze emocjemateriały prasoweAudi. Samochody, które wywołują najlepsze emocje

Czy pamięta Pan swoje pierwsze zadanie jako projektanta w Audi?
Zadanie, które dostałem pierwszego dnia dotyczyło liftingu Audi R8 - przeprojektować zderzaki z przodu, z tyłu oraz próg. Natomiast moje pierwsze auto, od jego pierwszego szkicu aż do premiery, to Audi e-tron concept, czyli pierwszy elektryczny samochód Audi. Zaczęliśmy nad nim pracować w 2008 roku, a pokazaliśmy rok później. Próbowałem samochodowi nadać maksymalną talię, czyli to co się dzieje na zewnątrz auta jak najbardziej wcisnąć do środka. Było to powiązane z minimalizmem formy. Jednak najbardziej jestem dumny z SUV-a Audi e-tron Quattro Concept, który pojawi się na rynku w 2018 roku.

Nazwa jest podoba do wcześniejszego modelu, ale chodzi o zupełnie innych samochód, bo to crossover. Samochód wejdzie do produkcji za półtora roku i jest niesamowity pod względem technicznym. Dziesięć lat temu, Audi w tajemnicy rozpoczęło przygodę z samochodami elektrycznymi, a teraz jesteśmy już zaawansowani w tej technologii. Nie chciałem nadawać temu samochodowi innego wyglądu tylko dlatego, że jest elektryczny. Dla mnie auto powinno wyglądać dynamicznie i sportowo. Udało nam się pewne rzeczy uzyskać, przykładowo maska była dłuższa, kabina została umieszczona niżej. To najbardziej sportowy SUV, jaki będziemy mieć na rynku. Przy jego projektowaniu ważne dla mnie było wydłużenie dystansu jaki pokonuje taki samochód dwiema metodami – właśnie lekką konstrukcją i poprawą aerodynamiki. Udało nam się osiągnąć współczynnik oporu powietrza taki jak w samochodzie sportowym, co jest niebywałym osiągnięciem w przypadku samochodu typu SUV.

Gdyby miał Pan w kilku zdaniach opisać markę Audi, to jaka ona jest?
Samochody AUDI mają być progresywne, eleganckie i sportowe. To auta, które podkreślają indywidualizm kierowcy, mają sportowego ducha i dają radość z codziennego użytkowania, ale także wywołują najlepsze emocje. To właśnie emocje związane z marką są kluczem do sukcesu. Samochód musi wyzwalać w nas najlepsze emocje i design jest za to odpowiedzialny, a w przypadku samochodów tą kluczową emocją jest wolność. Audi jest marką progresywną. Idealnie łączy świat najnowszych technologii z designem i estetyką. Technika jest dzisiaj kluczowym czynnikiem sukcesu. Dzięki niej możemy kształtować i zmieniać świat, ale to właśnie rolą designu pozostaje zapewnienie estetycznych ram dla najnowszych rozwiązań technicznych. Właśnie dzięki temu samochody Audi są estetyczne, a równocześnie wyprzedzają pod względem określonych cech auta marek konkurencyjnych.

Każdy samochód dzisiaj jest naszpikowany detalami. Najważniejsze jest zebranie ogółu, proporcji. Detale, są elementem, który łączy inżynierię i design – dzięki nim auta Audi mają swoją estetyczną formę, ale też są funkcjonalne. Proporcje są podstawowym kryterium dla projektanta Audi. Nasze samochody mają sportową linię dachu. Staramy się zawsze bardzo nisko utrzymać kabinę tak, aby wręcz „wnikała” we wnętrze samochodu. AUDI słynie z tzw. tornado line, czyli nieprzerwanej linii, która biegnie od przodu samochodu aż po sam tył. Ta linia dodaje dynamiki, elegancji oraz tworzy bezpośrednie połączenie pomiędzy samochodami typu SUV, a np. A8, modelem reprezentacyjnym AUDI, zbliżonym do limuzyny. 

Audi. Samochody, które wywołują najlepsze emocjemateriały prasoweAudi. Samochody, które wywołują najlepsze emocje

Czym dla Pana jest design?
Design to nie tylko czysta forma estetyczna, to miejsce, w którym technologia spotyka się z formą. Samochód z definicji pozostaje cały czas w ruchu. Główną różnicą pomiędzy architekturą budynków, a projektowaniem samochodów jest to, że projektant musi przewidzieć jak samochód będzie wyglądać w różnych warunkach. Sposób w jaki rozkłada się światło na bryle samochodu, to sztuka sama w sobie.  Klient zwraca uwagę najbardziej na przód samochodu i jego ogólne proporcje. Zauważamy również obecnie dążenie w kierunku daleko posuniętej indywidualizacji produktu. Nasz najnowszy model Audi Q2 może być dowolnie personalizowany. W Audi tworzymy samochody, które są ponadczasowe, zredukowane jeśli chodzi o formę, eleganckie, wysmakowane mają fantastyczne proporcje i dają uczucie prestiżu.

Co nas czeka w przyszłości jako klientów branży motoryzacyjnej?
Nasze otoczenie bardzo dynamicznie się zmienia. W procesie projektowania uwzględniamy zjawiska obserwowane w makrootoczeniu, takie jak elektryfikacja, sztuczna inteligencja i digitalizacja. Te zjawiska dotyczą już wszystkich produktów Audi. W ciągu kilku lat samochody Audi bardzo się zmienią. Audi bardzo poważnie podchodzi do tzw. jazdy autonomicznej. W krótkim czasie samochody będą jeździć same. Wsiadamy do auta, wybieramy cel i zapominamy o jeździe. Samochód nas odbiera i dowozi we wskazane miejsce. Prace nad tym trwają już kilka lat i wszystkie koncerny samochodowe w tym kierunku podążają. Dzisiaj jesteśmy wszyscy połączeni, jesteśmy online cały czas. To samo dotyczy samochodów. Samochód potrafi oczywiście być również offline, co staje się powoli swego rodzaju luksusem. Myślę, że to na przestrzeni najbliższej dekady będzie przedmiotem gry konkurencyjnej pomiędzy markami samochodowymi w segmencie premium. Co więcej, zaczyna się era samochodów o bardzo dobrych osiągach, które nie zanieczyszczają środowiska, a są równie wydajne. Przestaje się liczyć prędkość sama w sobie i pojemność silnika.

Kamil Łabanowicz, absolwent architektury na Politechnice Śląskiej i wydziału projektowania samochodów w Scoula Politechnica de Design w Mediolanie, projektował nadwozie: Audi R8 V12 TDI, Audi e-tron concept, Audi A3 S-line i Audi S3, Audi e-tron Quattro Concept oraz Audi h-tron Quattro Concept.

Więcej informacji znajdziesz na stronie innowacjeaudi.pl

Reklama

Czytaj także

null
Świat

Dlaczego Kamala Harris przegrała i czego Demokraci nie rozumieją. Pięć punktów

Bez przesady można stwierdzić, że kluczowy moment tej kampanii wydarzył się dwa lata temu, kiedy Joe Biden zdecydował się zawalczyć o reelekcję. Czy Kamala Harris w ogóle miała szansę wygrać z Donaldem Trumpem?

Mateusz Mazzini
07.11.2024
Reklama