Historia

Weimarskie trolle

Weimarskie fake newsy

„Nie daj się nabrać, zostań w Niemczech”, plakat propagandowy wydany na plebiscyt w 1919 r. „Nie daj się nabrać, zostań w Niemczech”, plakat propagandowy wydany na plebiscyt w 1919 r. Getty Images
Prowadzona przez Niemcy od 1919 r. antypolska kampania była niezwykle wyrafinowana i rozbudowana. Nie było telewizji ani internetu, ale fake newsy były na porządku dziennym.
Friedrich Ebert, pierwszy prezydent Republiki Weimarskiej.Bundesarchiv/Wikipedia Friedrich Ebert, pierwszy prezydent Republiki Weimarskiej.

Na weimarskie Niemcy często patrzy się przez pryzmat tego, co było potem – ustawy norymberskie, wrzesień ’39, Holokaust… Z tej perspektywy kulawa, ale jednak demokracja była o wiele mniej groźna dla świata niż III Rzesza. Ale przychodząc do władzy w 1933 r., Hitler odziedziczył cały arsenał narzędzi przeciw „państwu sezonowemu”, jak Polskę określono w 1932 r.

O wojnie myślano od początku. „W poufnych memoriałach i wytycznych stwierdzano (…) już w 1919 r.

Polityka 20.2019 (3210) z dnia 14.05.2019; Historia; s. 59
Oryginalny tytuł tekstu: "Weimarskie trolle"

Czytaj także

Rynek

Ciemne strony zakupowego szaleństwa

Choć w te święta oszczędzać jeszcze nie będziemy, moda na zakupowe szaleństwa powoli się kończy. Na drodze rozpasanej konsumpcji stają coraz głośniej wyrażane obawy o przyszłość. Zarówno naszych portfeli, jak i naszej planety.

Cezary Kowanda
03.12.2019