Czy Polska w latach 60. XX w. miała szanse stać się potęgą motoryzacyjną? Odpowiedzi udzielił Andrzej Krzysztof Wróblewski, dziennikarz POLITYKI, w książce „Kolebka polskiej motoryzacji”. Wyjęta po latach z szuflady i wydana po raz pierwszy, jest fascynującą historią gospodarki PRL, ale i naszego tygodnika.
O skazaniu na szufladę reportażu o początkach żerańskiej wytwórni zdecydowały ówczesne władze polityczne PRL. Książka o FSO, napisana w drugiej połowie lat 60., zapewne kilka lat później, w lekko ocenzurowanej wersji, miała szansę na publikację, ale autorowi najwyraźniej już na tym nie zależało. Zaletą reportażu, zwłaszcza gospodarczego, jest jego aktualność, a tu historia przyspieszyła, zbyt wiele spraw się zdezaktualizowało. Gomułkę zastąpił Gierek, a Warszawy M20 na żerańskiej taśmie – polskie Fiaty 125 p.
Polityka
11.2022
(3354) z dnia 08.03.2022;
Historia;
s. 64
Oryginalny tytuł tekstu: "Wróbel z napędem Fiata"