Piszemy o wszystkim, co ważne

Codziennie coś nowego. Bądź w centrum wydarzeń.

Subskrybuj
Historia

Wróbel z napędem Fiata

O tym, czy Polska miała szansę stać się potęgą motoryzacyjną

Linia montażowa w warszawskiej Fabryce Samochodów Osobowych, druga połowa lat 50. Linia montażowa w warszawskiej Fabryce Samochodów Osobowych, druga połowa lat 50. Zbyszko Siemaszko / Forum
Czy Polska w latach 60. XX w. miała szanse stać się potęgą motoryzacyjną? Odpowiedzi udzielił Andrzej Krzysztof Wróblewski, dziennikarz POLITYKI, w książce „Kolebka polskiej motoryzacji”. Wyjęta po latach z szuflady i wydana po raz pierwszy, jest fascynującą historią gospodarki PRL, ale i naszego tygodnika.
Lata 90., Andrzej Krzysztof Wróblewski, po krótkim rozstaniu z POLITYKĄ znowu na pokładzie redakcji.Jacek Barcz/Forum Lata 90., Andrzej Krzysztof Wróblewski, po krótkim rozstaniu z POLITYKĄ znowu na pokładzie redakcji.

O skazaniu na szufladę reportażu o początkach żerańskiej wytwórni zdecydowały ówczesne władze polityczne PRL. Książka o FSO, napisana w drugiej połowie lat 60., zapewne kilka lat później, w lekko ocenzurowanej wersji, miała szansę na publikację, ale autorowi najwyraźniej już na tym nie zależało. Zaletą reportażu, zwłaszcza gospodarczego, jest jego aktualność, a tu historia przyspieszyła, zbyt wiele spraw się zdezaktualizowało. Gomułkę zastąpił Gierek, a Warszawy M20 na żerańskiej taśmie – polskie Fiaty 125 p.

Polityka 11.2022 (3354) z dnia 08.03.2022; Historia; s. 64
Oryginalny tytuł tekstu: "Wróbel z napędem Fiata"
Reklama
Ilustracja. Osoby czytające Politykę na różnych nośnikach.

Dołącz do nas!

Będziesz mógł czytać wszystkie teksty autorów „Polityki”.

Dołączam

Jesteś już prenumeratorem?

Zaloguj się >