Kraj

Nie bądź ryba, masz głos! Plakaty, które zachęcają do udziału w wyborach

Plakaty profrekwencyjne Plakaty profrekwencyjne KŻ / Tumblr
Wybory parlamentarne już 13 października, tymczasem frekwencja jest od lat naszą narodową bolączką. Do udziału w głosowaniu ma zachęcić seria świetnych plakatów przygotowanych przez Pogotowie Graficzne.

Twórcy stworzyli prace, które skłaniają do oddania głosu w nadchodzących wyborach w sposób artystyczny i nie raz dowcipny. By spełnić obywatelski obowiązek, przecież wystarczy krzyżyk – o czym przypomina plakat Macieja Połczyńskiego (wszystkie do obejrzenia niżej).

Twórcy walczą o lepszą frekwencję

Frekwencja to nasza bolączka. W ostatnich wyborach parlamentarnych w 2015 r. ledwo przekroczyła 50 proc. Co drugi uprawniony do głosowania Polak został więc w domu. W przypadku wyborów do Sejmu i Senatu tylko raz udało się przekroczyć barierę 60 proc. – i było to 30 lat temu. Czy 13 października przyćmi pod tym względem 4 czerwca?

Pogotowie Graficzne „poratowało” już wcześniej, m.in. wiosną przy okazji strajku nauczycieli. Przedtem graficy wsparli pracami m.in. protesty w obronie wymiaru sprawiedliwości czy czarne marsze z jesieni 2016 r. Autorzy zaangażowani w projekt przez ostatnich kilka lat stworzyli (dosłownie) dziesiątki chwytliwych prac. Nasuwa się nieodparty wniosek, że rządy PiS stymulują krajową (narodową?) sztukę protestu.

Czytaj także: Twórca plakatu „Konstytucja” o sztuce protestu

13 października, data, która łączy

Mimo różnic jest coś, co łączy prawicę i lewicę. Wszyscy są bowiem zgodni, że przed nami najważniejsze wybory od 4 czerwca 1989 r. Frekwencja to jedna kwestia. Druga to sama doniosłość głosowania. „Nie bądź ryba, masz głos” – parafrazuje znane przysłowie Jakub Kamiński. A jeśli to za mało obrazowe, to jest też praca Łukasza Piskorka z komunikatem dosadniejszej treści: „Nie daj się zamknąć! 13.10 zagłosuj”. Zatem – galopem na wybory, powtarzając za artystką Olą Szmidą.

Wybrane plakaty prezentujemy poniżej. Można je udostępniać, drukować i słać w świat.

Cztery lata rządów PiS: W kulturze najlepiej się udała sztuka... dzielenia

.Łukasz Drzycimski/Tumblr.

.Szymon Szymankiewicz/Tumblr.

.Jakub Kamiński/Tumblr.

.Filip Zbrzeźniak/Tumblr.

.Adela Madej/Tumblr.

.Beata Śliwińska aka Barrakuz/Tumblr.

.Patryk Hardziej/Tumblr.

.Marta Zabłocka aka Życie na kreskę/Tumblr.

.Piotr Depta-Kleśta/Tumblr.

.Tomek Pieńczak/Tumblr.

.Justyna Stasik/Tumblr.

.Łukasz Piskorek/Tumblr.

.Ola Szmida/Tumblr.

.Kamil Lach/Tumblr.

.Marta Przeciszewska/Tumblr.

.Maciej Połczyński/Tumblr.

.Gosia Herba/Tumblr.

.Jacek Rudzki aka Znajomy Grafik/Tumblr.

Więcej na ten temat
Reklama

Codzienny newsletter „Polityki”. Tylko ważne tematy

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość potwierdzającą.
By dokończyć proces sprawdź swoją skrzynkę pocztową i kliknij zawarty w niej link.

Informacja o RODO

Polityka RODO

  • Informujemy, że administratorem danych osobowych jest Polityka Sp. z o.o. SKA z siedzibą w Warszawie 02-309, przy ul. Słupeckiej 6. Przetwarzamy Twoje dane w celu wysyłki newslettera (podstawa przetwarzania danych to konieczność przetwarzania danych w celu realizacji umowy).
  • Twoje dane będą przetwarzane do chwili ew. rezygnacji z otrzymywania newslettera, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
  • Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby zamówić nasz newsletter.
  • Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Czytaj także

Ja My Oni

Jak komunikować swoje potrzeby

Jak wyrazić swoje potrzeby, aby inni je uwzględniali.

Anna Dąbrowska, Anna Dobrowolska
06.02.2018
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną