Specjalnością krakowskiego festiwalu stało się portretowanie muzyki współczesnej różnych krajów czy regionów świata – Niemiec, Wielkiej Brytanii, Skandynawii, Stanów Zjednoczonych – w wykonaniu czołowych zespołów europejskich i amerykańskich. Jednak od dwóch lat na imprezie organizowanej pod kierownictwem muzykologa Filipa Berkowicza zaczęła się pojawiać także muzyka polska. Dwa lata temu poprzez pojedyncze wykonania – przez czołowe światowe zespoły – kompozycji naszych gigantów: Witolda Lutosławskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Krzysztofa Pendereckiego, Kazimierza Serockiego i Pawła Szymańskiego, do których dołączono dwoje młodych wybitnych: Pawła Mykietyna i Agatę Zubel (oboje są laureatami Paszportów POLITYKI); cykl został zarejestrowany i wydany przez Narodowy Instytut Audiowizualny. Zeszłorocznemu festiwalowi towarzyszył kolejny kompozytorski cykl: „Made in Poland – Miłosz Sounds”, dla którego specjalnie napisali utwory Paweł Mykietyn, Aleksandra Gryka, Wojciech Ziemowit Zych, Agata Zubel i Jagoda Szmytka. Wreszcie jubileuszowa edycja została poświęcona w całości Polakom (to ostatnia w tym kształcie; od przyszłego roku tematem Sacrum Profanum będą związki muzyki współczesnej z rozrywkową).
Duch młodych
Bohaterami poszczególnych koncertów byli jak zwykle Mykietyn i Zubel oraz Aleksander Nowak, Marcin Stańczyk, Cezary Duchnowski, Sławomir Kupczak. Wszyscy urodzeni w latach 70.; najstarsi, Mykietyn i Duchnowski (ur. w 1971 r.), szkoły średnie kończyli jeszcze w PRL, ale studiowali już w III RP; młodsi już od czasu licealnego kształcili się w wolnej Polsce.