Kultura

Młodzi kontra Krytyczni

Polska : Wielka Brytania w CSW

Damien Hirst, „Away from the Flock (Divided)”, 1995 r. Damien Hirst, „Away from the Flock (Divided)”, 1995 r. Damien Hirst and Science Ltd./DACS
Polsko-brytyjska konfrontacja w warszawskim CSW. Zderzono tu ze sobą dwie wielkie formacje artystyczne lat 90. Wypadamy w tym zestawieniu całkiem nieźle.
Zbigniew Libera, „Placebo”, 1995 r.Jerzy Gładykowski Zbigniew Libera, „Placebo”, 1995 r.

Warszawska ekspozycja konfrontująca dwie wielkie artystyczne formacje przypomina trochę niedawny mecz Lechii Gdańsk z FC Barceloną. Young British Artists (YBA) to fenomen, który zasadniczo przeorał nie tylko brytyjską, ale światową sztukę współczesną i stał się symbolem dziś równie silnym jak niegdyś szkoła nowojorska. Tymczasem polska sztuka krytyczna (PSK) ma przede wszystkim znaczenie lokalne, w Europie słyszalna była już ledwie, ledwie.

Czy marketingowo to zestawienie służy tylko podbiciu naszego ego?

Polityka 36.2013 (2923) z dnia 03.09.2013; Kultura; s. 78
Oryginalny tytuł tekstu: "Młodzi kontra Krytyczni"

Czytaj także

Historia

O Niemcach, którzy z konieczności zostali Polakami

Książka naszego redakcyjnego kolegi Piotra Pytlakowskiego „Ich matki, nasi ojcowie”, której fragment publikujemy, opowiada o losach niemieckich dzieci mieszkających na ziemiach, które po II wojnie światowej przypadły Polsce.

Piotr Pytlakowski
15.09.2020