Kultura

Polskość w gardle

Jak uciec z Polski

Agata Buzek w „Wyjeżdżamy” Warlikowskiego. Agata Buzek w „Wyjeżdżamy” Warlikowskiego. materiały prasowe
Pawlikowski, Warlikowski i Twardoch mówili w tym roku zgodnym głosem: Polska to fatum, śmiercionośne schorzenie, uzależniający narkotyk.
Joanna Kulig i Tomasz Kot w „Zimnej wojnie” Pawlikowskiego.Kino Świat Joanna Kulig i Tomasz Kot w „Zimnej wojnie” Pawlikowskiego.

Czy z Polski można uciec? Czy da się ją porzucić? Wymazać z pamięci? Twórcy najważniejszych dzieł rodzimej kultury mijającego roku twardo obstają przy przekonaniu, że Polska to rodzaj choroby, z której nie można się wyleczyć – raz złapana, dręczy do końca życia.

Weźmy przykład pierwszy z brzegu, a zarazem najbardziej wymowny: „Zimną wojnę” Pawła Pawlikowskiego. Jej bohater, grany przez Tomasza Kota, wydaje się związany z Polską dziwnym rodzajem toksycznej miłości. To ojczyznę porzuca, to do niej wraca – na własne nieszczęście.

Polityka 51/52.2018 (3191) z dnia 18.12.2018; Kultura; s. 116
Oryginalny tytuł tekstu: "Polskość w gardle"
Reklama

Czytaj także

Fotoreportaże

Urok małych liczb. Najlepsze polskie apartamentowce

Zamiast balkonów na długość stopy i niedoświetlonych parapetów są szerokie tarasy i wielkie okna, zamiast anonimowości – przestrzenie, które sprzyjają spotkaniom z sąsiadami. Najlepsze polskie apartamentowce mają mało mieszkań, wyjątkową architekturę i położenie. Niestety, kameralne wciąż znaczy rzadkie i ekskluzywne.

Marta Polny
28.09.2021