Kultura

Bananowy szok

Echa afery bananowej

Uczestniczki protestu-happeningu „Jedzenie bananów przed Muzeum Narodowym”. Uczestniczki protestu-happeningu „Jedzenie bananów przed Muzeum Narodowym”. Tomasz Paczos / Fotonova
Afer z cenzurą w galeriach mieliśmy w III RP paradoksalnie więcej niż w czasach PRL. Ostatni rozdział w historii dokuczania artystom dopisał dyrektor Muzeum Narodowego w Warszawie.
Praca Natalii Lach-Lachowicz z cyklu fotografii „Sztuka konsumpcyjna” z 1972 r.Galeria Lokal 30 Praca Natalii Lach-Lachowicz z cyklu fotografii „Sztuka konsumpcyjna” z 1972 r.

Prof. Jerzy Miziołek urządził groteskowy spektakl medialny. Najpierw kazał usunąć z Galerii Sztuki Polskiej XX i XXI w. dwie prace, by po kilku dniach, po fali krytyki, przywrócić je z powrotem. Nie na długo jednak, bo fortel dyrektora polega na tym, że postanowił wylać dziecko z kąpielą i zamknąć całą galerię. Dodajmy: jedyną w stolicy, która dawała możliwość zapoznania się z dorobkiem polskiej sztuki ostatnich 120 lat.

Skandaliczne w tej sprawie są dwie okoliczności. Po pierwsze, groźny precedens cenzury „wstecznej”, uderzającej w prace, które od lat stanowiły element galerii, będąc równocześnie składnikami pewnego kanonu polskiej sztuki ostatniego półwiecza.

Polityka 19.2019 (3209) z dnia 07.05.2019; Kultura; s. 77
Oryginalny tytuł tekstu: "Bananowy szok"
Reklama

Czytaj także

Kraj

Doktorat prezesa Jarosława Kaczyńskiego

Po ponad 30 latach od publicznej obrony znów dostępna jest praca doktorska Jarosława Kaczyńskiego. Poszukiwano jej od lat, spekulując nawet, czy aby taka na pewno powstała, bądź czy nie zawiera treści mało dziś politycznie poprawnych.

Marek Henzler
25.06.2007