Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Ludzie i style

Miłość do usług

Randkowanie w Internecie

Serwisy randkowe oferują m.in. testy osobowości, które mają za zadanie jak najlepiej dobrać do siebie charaktery poszukujących się użytkowników. Serwisy randkowe oferują m.in. testy osobowości, które mają za zadanie jak najlepiej dobrać do siebie charaktery poszukujących się użytkowników. Piotr Socha / Polityka
Będziemy jeszcze lepiej dobrani, ale – na dalszą metę – źle to wpłynie na nasze związki. Tak uważa autor książki o randkach w sieci, a jego opinię potwierdzają polscy fachowcy.
W prawdziwym świecie przywilej szerokiego wyboru potencjalnych towarzyszek zawsze zarezerwowany był dla samców alfa.Piotr Socha/Polityka W prawdziwym świecie przywilej szerokiego wyboru potencjalnych towarzyszek zawsze zarezerwowany był dla samców alfa.

Portale randkowe przekonały miliony ludzi, że gdzieś tam czeka na nich ktoś, kto idealnie pasuje. Co gorsza, zawsze może pojawić się ktoś inny, kto pasuje jeszcze bardziej.

Nigdy w historii ludzkości nie mieliśmy tylu możliwości wyboru partnera. Ta niemal bezgraniczna liczba opcji i łatwość w korzystaniu z nich musi oddziaływać na to, jak zachowujemy się w związkach – mówi Dan Slater, autor wydanej właśnie w USA książki „Miłość w czasach algorytmów”.

Kto korzysta z tych możliwości? 5 mln Polaków, 38 mln Europejczyków, ponad 40 mln Amerykanów, a to jedynie wycinek ziemskiej populacji, która znalezienie partnera powierza dziś portalom randkowym. Tylko w Stanach Zjednoczonych usługi typu online dating generują rocznie 2 mld dol. zysku. Kiełkująca w Internecie miłość stała się kolejnym produktem zmakdonaldyzowanego świata – już bez względu na bilans społecznych zysków i strat.

Internetowi i reszta

Tezę o makdonaldyzacji społeczeństwa sformułował amerykański naukowiec George Ritzer. Według niej, najróżniejsze dziedziny naszego życia porządkowane i racjonalizowane są na wzór funkcjonowania słynnej restauracji, od której zaczerpnięta została nazwa teorii. Makdonaldyzację, tak w procesie wydawania hamburgerów, jak i w obsługiwaniu petentów w urzędach czy zarządzaniu przedsiębiorstwami, cechują te same wartości, m.in. masowość, kalkulacyjność, efektywność i przewidywalność. Czyli: ilość i szybkość staje się synonimem jakości, a w działaniu kluczowy jest system i ujednolicenie zasad. To jasne, że szukanie i znajdowanie miłości też może być szybsze, łatwiejsze, bardziej masowe i przewidywalne.

Sukces online dating sprawił, że zaczęliśmy wymagać, by proces dobierania się w pary niósł jak najmniejsze ryzyko błędu i to jest radykalna zmiana w naszym myśleniu – uważa Slater, były dziennikarz „The Wall Street Journal”, piszący też m.

Polityka 13.2013 (2901) z dnia 26.03.2013; Ludzie i Style; s. 118
Oryginalny tytuł tekstu: "Miłość do usług"
Reklama