Bilbao, baskijskie miasto o portowo-stoczniowej tradycji nie kojarzy się dziś już nikomu nie kojarzy się z przemysłową przeszłością. Symbolem współczesności stało się Muzeum Guggenheima zaprojektowane przez światowej sławy architekta Franka O. Gehry'ego (a nie, jak napisaliśmy w wersji drukowanej POLITYKI, przez Normana Fostera). Sukces poprzemysłowej transformacji stał się źródłem mitu o „efekcie Bilbao” – miasta na całym świecie, również w Polsce, zaczęły inwestować w spektakularne instytucje kultury i sztuki. Filharmonia Szczecińska, Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Opera i Filharmonia Podlaska w Białymstoku. Zespół badaczy kultury przyjrzał się polskim projektom, by odpowiedzieć na pytanie, gdzie udało się uzyskać podobny do Bilbao efekt, a gdzie zamiast efektu powstał kosztowny „biały słoń”. Wnioski z poszukiwań w środę 29 sierpnia w POLITYCE.