W reklamach serwisu aukcyjnego Allegro sympatyczny czerwony toster nachalnie stara się wepchnąć w pole widzenia kamery. Twórcom tej kampanii udało się trafić w sedno, bo towarzyszące jej hasło: „miliony rzeczy walczą o twoją uwagę” doskonale opisuje sytuację, jaka dziś panuje na rynku producentów sprzętu AGD i RTV. Jak dokonać wyboru?
Ten dylemat kupującego doskonale rozumieją producenci. Na początku starali się walczyć o względy klientów stosując regułę: „nasz sprzęt musi mieć więcej możliwości od konkurencyjnego”. To jednak ślepa uliczka, bo po pewnym czasie czujemy się przygnieceni nadmiarem wymyślnych nazw, funkcji i opcji.
– Dziś rzadko reklamuje się same przedmioty, a znacznie częściej przeżycia i emocje, na przykład swobodę, wolny czas, troskę o najbliższych czy środowisko naturalne – mówi Małgorzata Dzięcioł z firmy Electrolux. W ten sposób sprzęty codziennego użytku zaczynają zaspokajać potrzeby nie tylko użytkowe.
Chęć otaczania się pięknymi, dobrze zaprojektowanymi przedmiotami to głównie cecha młodej, dorabiającej się klasy średniej. – Od jakiegoś czasu rośnie grupa osób poszukujących sprzętów nietuzinkowych, stawiających na design. Oni nie chcą po prostu okapu do kuchni. Dla nich otwarty kuchnio-salon będzie centralnym punktem drogiego apartamentu. Dlatego potrzebne im jest stalowe dzieło sztuki – mówi dyrektor jednej z dużych sieci handlowych.
– Wzornictwo jest doskonałym sposobem na wyróżnienie produktu – dodaje Michał Wrzesień z designerskiego butiku internetowego Fabryka Form. Nie należy się zatem dziwić, że dobrze zaprojektowanych sprzętów wokół nas będzie przybywać. W tej modzie można wyróżnić kilka tendencji.
Trend 1: luksus
– To patent, dzięki któremu popularne marki, przeznaczone na rynek masowy, starają się przenieść wizerunkowo na wyższą półkę – tłumaczy Małgorzata Dzięcioł.