Wartość polskiego rynku e-commerce przekroczyła w 2015 r. 30 mld zł. Prognozowany jest wzrost na poziomie 15 proc. rocznie do 2020 r. Nic w tym dziwnego, bo internauci chwalą sobie całodobową dostępność, wygodę, łatwość porównania ofert, większy asortyment i – może najważniejsze – niższe niż w tradycyjnych sklepach ceny. Klienci, których w Polsce jest niecałe 10 mln, najchętniej kupują przez internet odzież, sprzęt RTV/AGD, książki, płyty, obuwie, sprzęt komputerowy oraz urządzenia mobilne: telefony, smartfony czy tablety.
O dostawy milionów przesyłek walczą poczty, firmy kurierskie i logistyczne. Według badania przeprowadzonego przez firmę Gemius badającą zachowania konsumentów w internecie w minionym roku 61 proc. klientów wybrało dostawę kurierem, 21 proc. pocztą, a 11 proc. preferowało odbiór w paczkomacie. – Poczta Polska systematycznie zwiększa swój udział w rynku usług paczkowych. Jesteśmy liderem dostaw e-commerce w Polsce – zapewnia Kamila Supron-Kalinowska z biura prasowego Poczty Polskiej. W 2015 r. poczta zapisała na swoim koncie 17-proc. wzrost liczby nadanych przesyłek w porównaniu z rokiem poprzednim. – Tymczasem wzrost całego rynku wyniósł tylko 12 proc. Szczególnie dynamicznie rozwijał się segment przesyłek kurierskich, których Poczta Polska dostarczyła ponad 40 proc. więcej niż w roku 2014. Poczta zwiększyła również wolumen przesyłek dla branży e-commerce o 45 proc. – porównuje Supron-Kalinowska.
Krajowy rynek kurierski
Rośnie przede wszystkim rynek krajowy, który – szczególnie w przypadku odbiorców indywidualnych – jest wrażliwy na cenę.