Oferta na pierwszy rok:

4 zł/tydzień

SUBSKRYBUJ
Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 24,99 zł!

Subskrybuj
Rynek

Diesel bez przyszłości

Volkswagen po skandalu paliwowym

„Na razie nikomu poza Volkswagenem nie udowodniono instalowania nielegalnego oprogramowania w pojazdach”. „Na razie nikomu poza Volkswagenem nie udowodniono instalowania nielegalnego oprogramowania w pojazdach”. Jonathan Ernst/Reuters / Forum
Rozmowa z Jackiem Ewingiem, autorem książki na temat skandalu paliwowego Volkswagena, o nierównym traktowaniu klientów amerykańskich i europejskich oraz o tym, dlaczego za oceanem koncern nie może liczyć na taryfę ulgową.
Wykorzystując aferę Volkswagena, Greenpeace wzywa: Porzućcie diesle!James Bell/Alamy/BEW Wykorzystując aferę Volkswagena, Greenpeace wzywa: Porzućcie diesle!

Cezary Kowanda: – Jeździ pan volkswagenem z silnikiem diesla?
Jack Ewing: – Nie, skąd.

Czyli nie napisał pan książki „Szybciej, wyżej, dalej” (o aferze spalinowej Volkswagena) z chęci osobistej zemsty?
Z pewnością nie. Prywatnie mam audi, ale na benzynę, czyli model, w którym nie było zainstalowanego oprogramowania fałszującego dane o emisji spalin. Jestem amerykańskim dziennikarzem mieszkającym od ponad 20 lat w Niemczech. Od 2010 r. pracuję jako europejski korespondent gospodarczy dla „New York Timesa”. Od początku śledziłem, jak ten skandal rozwijał się po obu stronach Atlantyku.

A rozwijał się i rozwija zupełnie inaczej. W USA surowe wyroki dla pracowników koncernu i wielomiliardowe odszkodowania dla klientów, a w Europie fala powszechnego oburzenia i niewiele konkretów. Jak to wyjaśnić?
Powodów jest wiele. Zacznijmy może od wyroków. Dwóch byłych pracowników Volkswagena, inżynier James Liang, a ostatnio menedżer Oliver Schmidt, zostało skazanych w USA na kilka lat więzienia. Wyroki były nawet surowsze, niż żądał prokurator. Przeciwko kilku innym niemieckim menedżerom toczy się śledztwo, ale oni są chwilowo bezpieczni, bo przebywają w ojczyźnie. W Niemczech mamy na razie jednego ważnego menedżera – Wolfganga Hatza – w areszcie. Nawet jeśli i tu zapadną wyroki, z pewnością nie będą tak surowe. A to dlatego, że filozofia działania wymiaru sprawiedliwości jest zupełnie inna. W Ameryce, dużo bardziej niż w Europie, ma on funkcję odstraszającą. Jesteś winny? Należy ci się zatem przykładna kara.

Można jednak odnieść wrażenie, że Volkswagena w USA traktuje się wyjątkowo surowo. Czy to jakiś element antyeuropejskiej krucjaty, prowadzonej przez Donalda Trumpa?

Polityka 5.2018 (3146) z dnia 30.01.2018; Rynek; s. 45
Oryginalny tytuł tekstu: "Diesel bez przyszłości"
Reklama