Rynek

Marką w handel

Mniej marek własnych w sieciach handlowych. Trafiony pomysł?

PiS zwalcza sieci handlowe, jak może. Tym razem Mateusz Morawiecki chce ograniczenia ich marek własnych. Kto na tym straci? PiS zwalcza sieci handlowe, jak może. Tym razem Mateusz Morawiecki chce ograniczenia ich marek własnych. Kto na tym straci? reverent / Pixabay
Rząd wciąż myśli, jak zaszkodzić wielkim sieciom handlowym. Właśnie wpadł na nowy pomysł, bo stare nie wypaliły.

Premier Mateusz Morawiecki na Europejskim Forum Rolniczym w Jasionce obiecał pomóc polskim producentom żywności, którzy jego zdaniem bardzo cierpią na współpracy z głównymi sieciami handlowymi. Mają zostać wprowadzone limity sprzedaży produktów pod marką własną, chociaż na razie nie wiadomo, jakie i kiedy. Zdaniem premiera polskie firmy w ten sposób dostaną łatwiejszy dostęp do półek, zwłaszcza w dyskontach, i zarobią więcej.

Podatek od handlu, niehandlowe niedziele – PiS walczy o „polski handel”

Jest to kolejna próba PiS zaszkodzenia gigantom polskiego handlu, którzy mają zagranicznych właścicieli. Do tej pory politycy tej partii próbowali to robić już na wiele sposobów, ale efekty za każdym razem okazywały się marne. Najpierw był podatek od handlu, którym miały zostać objęte sklepy wielkopowierzchniowe. Nie wyszło, bo pomysł daniny okazał się sprzeczny z prawem europejskim i został zablokowany przez Brukselę.

Potem wprowadzono ograniczenia w niedzielnym handlu, które miały pomóc małym, polskim sklepom. Tymczasem najwięcej skorzystały na zakazie dyskonty, które znacznie zwiększyły obroty w piątek i sobotę.

Czytaj także: Polski handel pod ostrzałem PiS: będą ofiary

Marka własna na celowniku

Teraz na celowniku znalazła się tzw. marka własna, czyli produkty, które sieci zamawiają specjalnie dla siebie i sprzedają je na swoich półkach. Celują w tym zwłaszcza dyskonty, jak Aldi, Lidl i Biedronka – to właśnie te sieci mogą najbardziej odczuć nowe regulacje. Z drugiej strony pomysł premiera wydaje się, delikatnie mówiąc, lekko spóźniony.

Z analiz portalu Wiadomoscihandlowe.pl wynika, że choć udział marki własnej w dyskontach jest spory (najwyższy w Aldim, najmniejszy w Biedronce), to stopniowo spada. Im więcej pieniędzy mają do dyspozycji Polacy, tym mniej kierują się ceną. Same sieci to zauważyły i chociaż utrzymują wciąż marki własne, do swojej oferty wprowadzają też coraz więcej produktów tzw. markowych (czyli dostępnych na całym rynku).

Czytaj także: Polakom luksus kojarzy się prozaicznie. Na przykład z samochodem lepszej marki

Produkty marek własnych w większości wytwarzane są… w Polsce

Warto też pamiętać, że większość marek własnych to nie artykuły importowane, ale pochodzące z Polski. Wielu producentów żywności ma swoje marki, które promuje, ale równocześnie podpisuje umowy z sieciami handlowymi na wytwarzanie dla nich marek własnych. Wystarczy spojrzeć na opakowania – często stojące obok siebie na półkach produkty pod marką własną i powszechnie rozpoznawalną pochodzą od tego samego wytwórcy.

Prawdą jest, że na tych drugich producent może zarobić więcej, jeśli uda mu się sprzedawać je znacznie drożej. Z drugiej strony dużo więcej też ryzykuje niż w przypadku współpracy z siecią w ramach marki własnej. Musi wydać bowiem znaczne środki na reklamę i promocję swojego produktu, aby wyróżnić się na rynku.

Czytaj także: „Nie kupujcie u obcych!”. Nastała era patriotyzmu konsumenckiego

PiS uderza w klientów

Sieci handlowe raczej nowych pomysłów premiera się nie przestraszą, bo same wiedzą, że dzisiaj klientowi trzeba dać jak największy wybór, a sama marka własna na naszym rynku już dawno przestała wystarczać. Z drugiej strony wojna z nią to najgorsze, co PiS, tak zawsze podkreślający swoją troskę o uboższych Polaków, może robić. Bo to właśnie produkty marek własnych, zazwyczaj najtańsze na półkach, są dostępne dla osób gorzej sytuowanych. Na pewno nie byłyby one zadowolone, gdyby zmusić je do kupowania droższych artykułów markowych.

Niestety, obecny rząd za punkt honoru przyjął sobie jak najbardziej agresywną ingerencję w sektor handlu i nie spocznie, póki nie odniesie jakiegoś sukcesu. Interes klientów w tej wojnie nie ma żadnego znaczenia.

Czytaj także: Biedronka, Lidl, Orlen i Lotos – im zakaz handlu w niedzielę pomaga. A kogo pogrąża?

Reklama

Codzienny newsletter „Polityki”. Tylko ważne tematy

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość potwierdzającą.
By dokończyć proces sprawdź swoją skrzynkę pocztową i kliknij zawarty w niej link.

Informacja o RODO

Polityka RODO

  • Informujemy, że administratorem danych osobowych jest Polityka Sp. z o.o. SKA z siedzibą w Warszawie 02-309, przy ul. Słupeckiej 6. Przetwarzamy Twoje dane w celu wysyłki newslettera (podstawa przetwarzania danych to konieczność przetwarzania danych w celu realizacji umowy).
  • Twoje dane będą przetwarzane do chwili ew. rezygnacji z otrzymywania newslettera, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
  • Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby zamówić nasz newsletter.
  • Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Czytaj także

Ludzie i style

Patrycja Bereznowska: do biegania same nogi nie wystarczą

Patrycja Bereznowska przebiegła przez piekło. Zajęła drugie miejsce na świecie.

Juliusz Ćwieluch
15.10.2019
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną