Rynek

Elektrowstrząsy

Ceny aut jadą w górę

Tylko z powodu CO₂ koszty produkcji aut w 2020 r. mogą wzrosnąć nawet o 7 proc. i o 15 proc. do 2025 r. Tylko z powodu CO₂ koszty produkcji aut w 2020 r. mogą wzrosnąć nawet o 7 proc. i o 15 proc. do 2025 r. Getty Images
Kto nie kupi auta w tym roku, w przyszłym zapłaci więcej, a może już go nawet nie znajdzie. Wszystko za sprawą nowych norm emisji CO₂. Unia doszła do wniosku, że jeśli auta elektryczne nie mogą być tańsze, to spalinowe muszą być droższe.
Sporo samochodów zapewne jesienią kupią i zarejestrują dilerzy, by nie objęły ich nowe przepisy. A w przyszłym roku sprzedadzą je klientom.Getty Images Sporo samochodów zapewne jesienią kupią i zarejestrują dilerzy, by nie objęły ich nowe przepisy. A w przyszłym roku sprzedadzą je klientom.

Od 1 stycznia przyszłego roku 95 proc. samochodów sprzedawanych przez każdego producenta na obszarze Unii Europejskiej będzie musiało spełniać nowy limit maksymalnej emisji CO₂ – 95 gramów na kilometr. Od 2021 r. wszystkie. – To ogromne wyzwanie, bo dziś dopuszczalna emisja to 120 g, a i tak producenci mają problemy z wypełnieniem normy. Co gorsza średnia emisja ostatnio rośnie. To uboczny efekt malejącego udziału w sprzedaży modeli z silnikami Diesla, a także rosnącej popularności aut typu SUV – wyjaśnia Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Polityka 31.2019 (3221) z dnia 30.07.2019; Rynek; s. 40
Oryginalny tytuł tekstu: "Elektrowstrząsy"

Czytaj także

Społeczeństwo

Wojna państwa Marcinkiewiczów

Historia Izabeli i Kazimierza Marcinkiewiczów toczy się jak wieloodcinkowy serial. Ale to, co długo było celebrycką, plotkarską farsą, w najnowszych odsłonach nabiera cech greckiej tragedii. Spór byłego premiera z byłą żoną to przypadek rozwodu publicznego, z wykorzystaniem mediów oraz nowych instytucji prawnych.

Martyna Bunda
06.08.2019