Miej własną politykę.

Pierwszy miesiąc prenumeraty tylko 11,90 zł!

Subskrybuj
Rynek

Wojna trzech A

Amazon, Allegro i AliExpress: konkurencja się rozkręca

Centrum logistyki e-commerce Amazon w Sosnowcu. Centrum logistyki e-commerce Amazon w Sosnowcu. Andrzej Grygiel / PAP
Amazon, najsłynniejszy sklep internetowy świata, szykuje w Polsce drugie, prawdziwe otwarcie. Przy tej okazji napotka silną zadomowioną konkurencję: Allegro i AliExpress. Będzie ostro.
W Polsce duże emocje budzą pogłoski o możliwej współpracy Amazona z Pocztą Polską.Dawid Zuchowicz/Agencja Gazeta W Polsce duże emocje budzą pogłoski o możliwej współpracy Amazona z Pocztą Polską.

Jeff Bezos, założyciel i szef koncernu, nie tylko zarabia wielkie pieniądze. Niedawno znalazł czas na uczestnictwo w gali rozdania Oscarów. Ze sceny na jego temat padło kilka żartów, które multimiliarder nawet gładko przełknął. Zajrzeli mu też do portfela. Według jednego z prowadzących Bezos jest na tyle zamożny, że chociaż się rozwiódł i tak pozostał najbogatszym człowiekiem świata. Jego majątek szacuje się na ok. 120 mld dol., a jeśli wierzyć spekulacjom, o których niedawno napisała „Gazeta Wyborcza”, wkrótce może być jeszcze bogatszy. Tym razem dzięki Polakom.

Do tej pory zarząd Amazona nie był w Polsce konsekwentny. Pozwalał nam robić zakupy poprzez swój niemiecki oddział i wysyłał wiele produktów do naszego kraju. Nie była to jednak pełna oferta sklepu, a brak polskojęzycznej strony był pośrednim dowodem lekceważenia rynku. Równocześnie mocno i z przekonaniem inwestował nad Wisłą duże pieniądze w centra logistyczne, z których obsługuje przede wszystkim rynek niemiecki. Takich placówek Amazon ma u nas siedem, a wkrótce otworzy ósme centrum w Gliwicach. Poza tym w Gdańsku działa jego Centrum Rozwoju Technologii, a w Warszawie oddział Amazon Web Services. Amerykanie wyliczają, że w naszym kraju zatrudniają już ponad 16 tys. osób. Dlaczego dopiero teraz zdecydowali się na aktywną walkę o polskich klientów?

Rozpoznanie bojem

Pewnie zauważyli, że Polacy dość szybko się bogacą i pasjami kupują przez internet. Według analiz Interaktywnie.com polski rynek zakupów online w 2019 r. wart był 50 mld zł, a w tym roku osiągnie wartość 70 mld zł. – Amazon koncentruje się przede wszystkim na krajach bogatych oraz na rynkach bardzo dużych, jak Meksyk czy Brazylia. Polska będzie pierwszym państwem europejskim spoza zamożnego Zachodu, gdzie koncern stworzy pełnoprawny serwis – mówi Marcin Michalski, członek zarządu Cube Group.

Polityka 12.2020 (3253) z dnia 17.03.2020; Rynek; s. 40
Oryginalny tytuł tekstu: "Wojna trzech A"
Reklama