Rynek

Galerie widma? Nie wszystkie sklepy chcą się otwierać

W poniedziałek 4 maja w centrach będzie mogła zostać otwarta większość sklepów. Na zdjęciu: galeria handlowa Olimp w Lublinie W poniedziałek 4 maja w centrach będzie mogła zostać otwarta większość sklepów. Na zdjęciu: galeria handlowa Olimp w Lublinie Jakub Orzechowski / Agencja Gazeta
Centra handlowe mają ożyć w poniedziałek, ale nie wszystkie sklepy zostaną ponownie otwarte. Część najemców wypowiada umowy. Chce wytargować zniżki w czynszach czy nie ma złudzeń co do przyszłości?

Z pewnością nie tak wyobrażali sobie właściciele galerii handlowych ten długo wyczekiwany moment. Wiemy, że już w poniedziałek 4 maja w centrach będzie mogła zostać otwarta większość sklepów. Od połowy marca galerie działają w trybie awaryjnym – funkcjonują markety spożywcze i budowlane, drogerie, apteki i niektóre inne małe punkty. Po majówce klientów przyjmą również sklepy z ubraniami, wyposażeniem domu czy zabawkami. Restauracje nadal będą mogły sprzedawać jedzenie wyłącznie na wynos, zamknięte pozostaną sale zabaw i wiele punktów usługowych z salonami fryzjerskimi na czele. Do tego klientów czeka szereg obostrzeń – zakupy będzie można robić tylko w rękawiczkach, a limit jednej osoby na 15 m kw., stosowany już w marketach spożywczych, zostanie rozszerzony na wszystkie punkty.

Czytaj także: Chleba tańszego powszedniego. Ceny biją w Polsce rekordy

Z ProteGO Safe na bezpieczne zakupy?

Takich obostrzeń można się było spodziewać i wydają się racjonalne. Spore wątpliwości budzi jednak aplikacja ProteGO Safe, promowana przez rząd. Co prawda nie będzie na razie – wbrew pogłoskom – obowiązkowa, ale kto ją zainstaluje, ten ma zostać wpuszczony do centrów handlowych nawet, gdy maksymalna liczba klientów zostanie osiągnięta. Aplikacja dzięki technologii Bluetooth ma pomóc w śledzeniu łańcuchów zakażeń, ale budzi duże kontrowersje. Serwis Niebezpiecznik.pl przekonuje, że w obecnej formie nie tylko zagraża naszej prywatności, ale też nie ma większego sensu, bo nie może pracować w tle, gdy telefon pozostaje nieaktywny.

Czytaj także: Nowe standardy robienia zakupów

Sieciom do otwierania salonów w galeriach nie tak spieszno

Zamieszanie z ProteGO Safe to zresztą tylko jeden z problemów, jakie mają zarządzający centrami handlowymi, liczący na powrót klientów i przekonujący, że mimo trwającej epidemii zakupy są bezpieczne. Kto w poniedziałek pójdzie do jednej z nich, ten może się mocno zdziwić. Dziś dwaj spośród najważniejszych najemców ogłosili rewolucyjne zmiany. Polska spółka LPP, właściciel wielu marek odzieżowych (najbardziej znana to Reserved), poinformowała, że wypowiada umowy w przypadku części swoich sklepów, odpowiedzialnych łącznie za ok. 30 proc. obrotów. Empik nie otworzy punktów w 40 galeriach i zapowiada, że to być może nie koniec ograniczeń.

Czytaj także: Cztery etapy nowej (nie)normalności

Czynsze wysokie, obroty niskie

Jak wyjaśnić te drastyczne kroki, które zapewne znajdą naśladowców? Z jednej strony część sieci liczy na pewno, że postawieni pod ścianą właściciele centrów będą bardziej skłonni do obniżania czynszów. LPP twierdzi, że mimo otwarcia galerii wielu klientów nie wróci, a obroty wyniosą najwyżej jedną trzecią tych sprzed koronakryzysu. Niektórzy – jak Empik – starają się za wszelką cenę przestawić na sprzedaż internetową. Dla nich handel stacjonarny na trwałe stracił na znaczeniu. Tym bardziej że galerie pozbawione stref rozrywki, kin i normalnej gastronomii staną się po prostu mniej atrakcyjne. Pójdzie do nich tylko ten, kto ma konkretne zakupowe plany. Zabraknie klientów przypadkowych, tzw. spacerowiczów, którzy dotąd często i tak decydowali się na zakupy spontaniczne, nieplanowane.

Czytaj także: Sezon na kurierów

Więcej na ten temat
Reklama

Codzienny newsletter „Polityki”. Tylko ważne tematy

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość potwierdzającą.
By dokończyć proces sprawdź swoją skrzynkę pocztową i kliknij zawarty w niej link.

Informacja o RODO

Polityka RODO

  • Informujemy, że administratorem danych osobowych jest Polityka Sp. z o.o. SKA z siedzibą w Warszawie 02-309, przy ul. Słupeckiej 6. Przetwarzamy Twoje dane w celu wysyłki newslettera (podstawa przetwarzania danych to konieczność przetwarzania danych w celu realizacji umowy).
  • Twoje dane będą przetwarzane do chwili ew. rezygnacji z otrzymywania newslettera, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
  • Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby zamówić nasz newsletter.
  • Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Czytaj także

Kraj

Polska bordową wyspą

Mimo antysmogowego wzmożenia marsz do oczyszczenia polskiego powietrza będzie długi.

Jędrzej Winiecki
01.12.2020
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną