Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Rynek

Orlen Press jak Gazprom Media? Jest zgoda UOKiK

Prezes Obajtek w swoich wystąpieniach publicznych stara się wykazać, że zakup Polska Press to jedna z najbardziej udanych akwizycji PKN Orlen. Prezes Obajtek w swoich wystąpieniach publicznych stara się wykazać, że zakup Polska Press to jedna z najbardziej udanych akwizycji PKN Orlen. Radosław Nawrocki / Forum
Prezes UOKiK zgodził się na przejęcie Polska Press przez Orlen. Nie ma w tym żadnego zaskoczenia, bo nikt nie wątpił, jaką decyzję podejmie prezes Tomasz Chróstny.

Urzędnik skierowany przez premiera na stanowisko antymonopolowego rynkowego nadzorcy wie dobrze, jakich decyzji od niego się oczekuje. Ma być surowy dla prywatnego, zwłaszcza zagranicznego biznesu, a łagodny i wyrozumiały dla państwowych monopoli. Zgoda na transakcję oznacza, że 20 z 24 wydawanych w Polsce dzienników regionalnych oraz blisko 120 tygodników lokalnych należących do niemieckiej Verlagsgruppe Passau ostatecznie przejdzie w ręce państwowego koncernu paliwowego.

Ulubiona konsolidacja pionowa

„Planowana koncentracja nie wpłynie na konkurencję na rynku wydawniczym prasy lokalnej, na której jest obecna Polska Press, a nie był dotychczas obecny PKN Orlen. Zmianie ulegnie wyłącznie właściciel spółki Polska Press, zaś udziały rynkowe poszczególnych jego uczestników pozostają bez zmian” – wyjaśniono w komunikacie UOKiK.

Żadną przeszkodą nie okazał się fakt, że Orlen przejął właśnie spółkę Ruch, wielkiego dystrybutora prasy, a także stworzył wraz z PZU dom mediowy Sigma Bis, który przejmuje budżety reklamowe firm państwowych. Tak więc Orlen staje się teraz wielkim graczem na rynku medialnym, w którego ręku znajdzie się cały cykl produkcyjny: od redagowania gazet przez ich dystrybucję po zapewnienie własnych reklam. To ulubiony model ekonomiczny obecnej władzy: konsolidacja pionowa. Tak zostały skonsolidowane także koncerny energetyczne – od kopalni przez elektrownie po gniazdka w naszych domach. Z jakim skutkiem, widzimy na naszych rachunkach za prąd.

Czytaj także:

  • Daniel Obajtek
  • PKN Orlen
  • Polska Press
  • UOKiK
  • Reklama