Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Rynek

Frankowicze 2.0. Czas na procesy wytaczane przez firmy?

Sąd Najwyższy Sąd Najwyższy Sławomir Kamiński / Agencja Wyborcza.pl
Czy czeka nas kolejna fala pozwów ofiar kredytów frankowych, ale tym razem przedsiębiorców? Taki scenariusz jest możliwy po najnowszej uchwale Sądu Najwyższego.

Frankowicze składają się tak naprawdę z dwóch grup. Jedna, o której od dawna głośno, to ci, którzy zaciągali kredyty, by kupić mieszkanie czy sfinansować budowę domu, czyli konsumenci. Znaczna część z nich walczy w sądach o unieważnienie kredytów – często z sukcesem, bo zdecydowana większość wyroków jest w ostatnim czasie korzystna dla klientów banków.

Czytaj też: Banki przegrywają z frankowiczami. Przechodzą do kontrataku

Przedsiębiorcy mają trudniej

Są jednak również frankowicze przedsiębiorcy, którzy do tej pory rzadko pozywali instytucje finansowe. Obawiali się przegranej, bo orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej bądź Sądu Najwyższego, korzystne dla kredytobiorców, dotyczyły tylko konsumentów. Poza tym przedsiębiorców w przypadku walki o unieważnienie kredytu obowiązuje znacznie wyższa opłata sądowa (5 proc. przedmiotu sporu), podczas gdy klienci indywidualni płacą tylko 1 tys. zł.

Jednak także niektórym przedsiębiorcom udało się doprowadzić do unieważnienia swoich kredytów. Są nawet korzystne wyroki prawomocne, chociaż zdarzały się też przegrane. – Dotyczyły głównie tych, którzy przed sądami próbowali przyjmować szaty konsumentów, chociaż w rzeczywistości kredyty frankowe zaciągali w celach związanych ze swoją działalnością gospodarczą. Spore wątpliwości mieli też frankowicze, którzy w zakupionej nieruchomości zarówno mieszkali, jak i prowadzili działalność gospodarczą. Nie do końca słusznie, bo w takiej sytuacji decydujące jest pytanie, jaki element dominuje. Sama rejestracja firmy w domu czy wydzielenie jednego pomieszczenia do pracy nie zmienia faktu, że mamy do czynienia z kredytobiorcą konsumentem – wyjaśnia mec.

Reklama