Miej własną politykę.

Pierwszy miesiąc prenumeraty tylko 11,90 zł!

Subskrybuj
Rynek

Kary za stare rury

Kary za stare rury. Niedługo trujące auta nie wjadą do miast

Jeżdżące po Polsce samochody osobowe są wyjątkowo stare, a powietrze małych i dużych polskich miast wyjątkowo zanieczyszczone. Jeżdżące po Polsce samochody osobowe są wyjątkowo stare, a powietrze małych i dużych polskich miast wyjątkowo zanieczyszczone. Patryk Sroczyński
Już za rok najstarsze samochody nie wjadą do Krakowa i centrum stolicy, a za dwa lata do wielu innych metropolii. Tak oto dobry rząd pozwala na import starych trujących aut, a złe samorządy próbują stawiać przed nimi szlabany.
Polityka

Od września ubiegłego roku nie jest już wymagana naklejka z numerem rejestracyjnym, która wcześniej musiała znajdować się w prawym dolnym rogu przedniej szyby każdego auta. Już niedługo część kierowców będzie musiała zatroszczyć się o inną, tym razem w lewym dolnym rogu. Bez niej wjazd do centralnych dzielnic dużych miast może skończyć się mandatem w wysokości 500 zł. To efekt wprowadzania stref czystego transportu, dzięki którym jakość powietrza w polskich metropoliach choć trochę ma się poprawić. Najpierw jednak czeka nas wielki spór o to, które samochody są wystarczająco czyste, a które trafią na czarne listy.

Według danych Eurostatu za 2021 r. w Polsce na każdy tysiąc mieszkańców przypada prawie 700 samochodów osobowych, podczas gdy w Niemczech i Francji jest ich mniej niż 600, a w Danii i Szwecji poniżej 500. Pod względem liczby aut w przeliczeniu na liczbę mieszkańców jesteśmy unijnym liderem, ale trudno z tego się cieszyć. Eurostat wskazuje też, że ponad 40 proc. zarejestrowanych w Polsce aut ma powyżej 20 lat. To również europejski rekord. Częściowo zawdzięczamy go bałaganowi w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w której wciąż figuruje wiele starych, od dawna nieużytkowanych albo nawet już nieistniejących aut.

Nawet jeśli odliczymy wszystkie pojazdy, które od przynajmniej sześciu lat nie miały wykupionego ubezpieczenia lub zrobionego przeglądu w stacji kontroli, to wciąż będziemy mieć ok. 19,5 mln samochodów osobowych, a ich średni wiek to 15,6 r. – podkreśla Paweł Tuzinek, prezes Związku Dealerów Samochodów.

Jeżdżące po Polsce samochody osobowe są więc wyjątkowo stare, a powietrze małych i dużych polskich miast wyjątkowo zanieczyszczone. Według danych Europejskiej Agencji Środowiska za 2020 i 2021 r. obejmujących 344 unijne aglomeracje, w tym 43 polskie, pod względem zanieczyszczeń też wypadamy fatalnie.

Polityka 9.2023 (3403) z dnia 21.02.2023; Rynek; s. 36
Oryginalny tytuł tekstu: "Kary za stare rury"
Reklama