Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Rynek

Ceny „prawie” nie rosną. Prezes Glapiński uporał się z inflacją, Polacy niekoniecznie

Adam Glapiński podczas konferencji prasowej w Warszawie Adam Glapiński podczas konferencji prasowej w Warszawie Kuba Atys / Agencja Wyborcza.pl
Ostatnia przed wyborami konferencja prasowa Adama Glapińskiego miała na celu wzbudzenie w nas entuzjazmu, że inflacja została opanowana. Prezes NBP kolejny raz dziwi się, że naród się nie cieszy, choć ceny prawie nie rosną. Naród, pod wpływem niedouczonych ekonomistów oraz mediów, z uporem narzeka na drożyznę.

Co do tego, że wybory za pasem, więc prezes tym bardziej pochwali się sukcesem w walce z inflacją, nie było wątpliwości. Wątpliwości budzi jednak to, czy aby na pewno jest się czym chwalić. 8,3-procentowy wzrost cen we wrześniu, jak podał GUS, to nadal tempo, za którym nie nadążają zarobki większości Polaków, nie mówiąc już o pracownikach sfery budżetowej.

Ceny „prawie” nie rosną

Przekonywanie, że ceny prawie nie rosną, wydaje się dość irytujące. Nawet, gdy wspomni się, że jeszcze niedawno mieliśmy do czynienia ze wzrostem cen ponad 18 proc. rocznie. Drożyzna ciągle dla większości z nas jest problemem numer 1, ceny rosną, tyle że wolniej. Radość z tego, że pomidory w pełni sezonu kosztują tyle, co wiosną ze szklarni, wydaje się niestosowna. Bo co będzie zimą?

O sukcesie w walce z inflacją mogą natomiast mówić kraje nadbałtyckie, Łotwa, Litwa czy Estonia, w których tempo wzrostu cen przekraczało 20 proc., a obecnie inflacja wynosi ok. 4 proc. Polski sukces na ich tle nie wydaje się imponujący, zwłaszcza że na razie inflację hamuje m.in. zerowy VAT na żywność. I chociaż Adam Glapiński temu zaprzecza, sztucznie zaniżane ceny paliw.

Ktoś chwilowo wzmocnił złotego

Analitycy przewidywali, że właśnie z powodu wyborów Rada Polityki Pieniężnej zechce poprawić nastroje wyborców i ponownie obniży stopy procentowe. I tak się stało, stopy skurczyły się o 0,25 pkt bazowych.

  • Adam Glapiński
  • inflacja
  • NBP
  • PKB
  • Rada Polityki Pieniężnej
  • złoty
  • Reklama