CSR, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu, stał się bardzo ważnym elementem systemu zarządzania firm, mającym wpływ na ich dynamiczny rozwój, innowacyjność oraz zwiększenie konkurencyjności. Przybywa polskich przedsiębiorstw o zróżnicowanej skali działalności, które rozumieją, że w długofalowej perspektywie osiągnięcie sukcesu biznesowego nie jest możliwe w oderwaniu od tego, co dzieje się wokół. W swych codziennych działaniach dobrowolnie uwzględniają więc interesy społeczne, aspekty środowiskowe czy relacje z różnymi grupami interesariuszy: klientami, pracownikami, udziałowcami, partnerami biznesowymi. Mają świadomość, jak ważne jest kształtowanie odpowiednich warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.
Redakcja POLITYKI wraz z firmą doradczą PwC po raz trzeci postanowiła przyjrzeć się, jak do zagadnień CSR podchodzą firmy działające w Polsce. Ankieta została przygotowana na podstawie najważniejszych wytycznych normy ISO 26000, których przestrzeganie i wykorzystywanie bezpośrednio przekłada się na to, czy firma jest społecznie odpowiedzialna. Pytania dotyczą siedmiu najważniejszych dla CSR obszarów uwzględnionych w normie ISO 26000: ładu korporacyjnego, praw człowieka, zachowań wobec pracowników, ochrony środowiska, dbałości o klienta, uczciwości biznesowej i zaangażowania społecznego.
Ankieta ma pomóc uporządkować informacje o skali, zakresie i kierunku działań odpowiedzialnego biznesu w polskich przedsiębiorstwach oraz przeanalizować trendy rozwoju CSR w największych organizacjach. W praktyce bowiem wciąż nieliczne firmy wdrażają już całościowe i kompleksowe strategie oraz realizują wynikające z nich działania w kluczowych dla odpowiedzialnego biznesu obszarach. Inne są dopiero w połowie lub na początku tej drogi. Warto, aby mogły uczyć się i czerpać inspirację od tych, które początki bycia społecznie odpowiedzialnym mają już za sobą.
Zachęcamy więc i zapraszamy do wypełnienia ankiety i szczerych wypowiedzi odzwierciedlających faktyczną działalność firmy w Polsce w minionym roku kalendarzowym (2013). Zainteresowane firmy prosimy o kontakt mailowy za pośrednictwem adresu csr@polityka.pl
Tegorocznej publikacji wyników przeglądu CSR – Listki CSR POLITYKI będą towarzyszyć analizy i komentarze przygotowane przez Zespół ds. zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego biznesu PwC.