Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Społeczeństwo

Rozmowa, nie przymus! Jak przekonać nastolatki do szczepień?

Szczepienia przeciw covid-19 w V LO Wrocławiu Szczepienia przeciw covid-19 w V LO Wrocławiu Krzysztof Ćwik / Agencja Gazeta
Doświadczenia z różnymi zmianami w szkołach i mówienie o młodych ponad ich głowami przynoszą efekty w postaci niechęci do bezdyskusyjnego przyjmowania zaleceń dorosłych. Racjonalna rozmowa ma większy sens.

Z punktu widzenia skuteczności różnych zachęt prozdrowotnych nastolatki stanowią nie lada wyzwanie. Jak zauważyli David S. Yeager, Ronald E. Dahl oraz Carol S. Dweck w artykule opublikowanym w 2018 r. w czasopiśmie „Perspectives on Psychological Science”, wiele programów profilaktycznych, promujących właściwe żywienie czy zdrowy styl życia przynosi istotnie mniejsze efekty wśród osób w wieku 13–17 lat. Jakie są tego przyczyny?

Badacze zwracają uwagę na rozwojową specyfikę młodych ludzi. A konkretnie na szczególną wrażliwość na okazywany im szacunek, możliwość zachowania swojego statusu społecznego, np. pozycji w grupie, i autonomię w podejmowaniu decyzji. Działania dorosłych (nauczycieli, pedagogów, psychologów), które nie uwzględniają tych motywów, mogą być nieskuteczne lub wywoływać reakcje obronne.

Młodzi muszą mieć poczucie autonomii

Wnioski płynące z analizy skuteczności takich programów mogą znaleźć zastosowanie także w przypadku szczepień przeciw covid-19. Zdaniem trójki amerykańskich badaczy dobrze pomyślana i przeprowadzona akcja promocyjna powinna odwoływać się do autonomii i poczucia sprawstwa. Pokazywać, że określone działanie nie tylko nie pogorszy, ale może poprawić pozycję społeczną, nawet jeśli jest to tylko wyobrażona grupa odbiorców w mediach społecznościowych.

Przekazy kierowane do młodych muszą autentycznie świadczyć o tym, że dorośli traktują poważnie to, co się do nich mówi. Nastolatki mają czuć, że ich opinie i doświadczenia zasługują na zrozumienie i szacunek, nawet jeśli nie są spójne z tym, czego dorośli oczekują. To punkt wyjścia do rozmowy, w której przekazuje się informacje, przedstawia różne perspektywy i szanuje autonomiczny wybór – młody człowiek sam ma zdecydować np.

Reklama