Osoby czytające wydania polityki

„Polityka”. Największy tygodnik w Polsce.

Wiarygodność w czasach niepewności.

Subskrybuj z rabatem
Społeczeństwo

„Labolatoria przyszłości”. Dziurawy program ministra Czarnka

Przemysław Czarnek Przemysław Czarnek Jakub Orzechowski / Agencja Gazeta
Jeden z flagowych programów rządu PiS dla polskiej edukacji stoi pod znakiem zapytania. Szkoły i samorządy boją się, że nie spełnią jego wymogów, a czasu na to jest coraz mniej.

Gdy w październiku Przemysław Czarnek chwalił się nowym programem „Laboratoria przyszłości”, na prezentacji za jego plecami był błąd: „labolatoria” zamiast „laboratoria”. Internauci zmienili go w memy, kpili z tego politycy, a resort tłumaczył, że „nie myli się tylko ten, kto nic nie robi”. Teraz okazuje się, że literówka to najmniejszy problem.

„Laboratoria przyszłości” są formą wsparcia dla szkół, ale bez głowy – mówi Marek Pleśniar, dyrektor biura Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty w Olsztynie. – Lekcje techniki zamordowano, w klasach 4–6 jest tylko po jednej godzinie tygodniowo, ale resort nie zaprząta sobie głowy tym, jak wpisać „Laboratoria przyszłości” do podstawy programowej, jak wykorzystać zakupiony sprzęt, jak przygotować do tego nauczycieli, dzieci i rodziców. Mamy kupić wyposażenie, i to szybko, bo liczy się efekt propagandowy.

Laboratoria przyszłości. Papier przyjmie wszystko

„Laboratoria przyszłości” to rządowa inicjatywa finansowana z funduszu przeciwdziałania covid-19, realizująca jeden z postulatów Polskiego Ładu – podkreśla Ministerstwo Edukacji i Nauki. Na papierze wygląda świetnie. Podstawówki w całym kraju mają dostać pieniądze na kupno sprzętu kluczowego dla „kompetencji przyszłości”: współpracy, kreatywności i obycia z nowymi technologiami. „Chcemy w każdej szkole podstawowej stworzyć nowoczesne pracownie robotyczne, techniczne, tak by dzieci mogły odkrywać w sobie talenty i rozwijać je w ten sposób” – mówił minister Czarnek w podstawówce w podwarszawskich Ząbkach, gdy 8 października wraz z pełnomocnikiem premiera ds.

Reklama