Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Świat

Top Secret America

Artykuł pochodzi z 37. numeru tygodnika FORUM, w kioskach od 13 września Artykuł pochodzi z 37. numeru tygodnika FORUM, w kioskach od 13 września Polityka
Nikt nie wie, ilu ludzi ani ile agencji w USA zajmuje się tym samym – ochroną przed terroryzmem. Tymczasem tajne służby nie tylko nie odkrywają tajemnic wroga, ale nie potrafią nawet uchronić przed przeciekami własnych sekretów.

Dwuletnie śledztwo dziennika „The Washington Post” doprowadziło do odkrycia alternatywnej geografii Stanów Zjednoczonych. Ściśle tajny świat, stworzony przez rząd USA w odpowiedzi na ataki terrorystyczne z 11 września 2001 roku, urósł do takich rozmiarów, że stał się niewydolny i skryty. Jest równie niewidoczny dla społeczeństwa, co pozbawiony skutecznego nadzoru. Po dziewięciu latach pączkowania i bezprecedensowych wydatków system stworzony dla zapewnienia Stanom Zjednoczonym bezpieczeństwa jest tak rozległy, że nie da się nad nim zapanować.

Oto niektóre wnioski z tego śledztwa:

* 1271 organizacji rządowych1931 firm prywatnych pracuje nad programami związanymi z antyterroryzmem, bezpieczeństwem narodowym i wywiadem w około 10 tysiącach miejsc na terenie całej Ameryki.

* 854 tys. ludzi, prawie półtora raza tyle, ile mieszka w Waszyngtonie, posiada certyfikaty dostępu do tajnych materiałów.

* W Waszyngtonie i na terenach przyległych są w budowie lub zostały zbudowane po 11 września 2001 roku 33 kompleksy przeznaczone dla ściśle tajnej pracy wywiadowczej. Razem stanowią odpowiednik prawie trzech Pentagonów albo 22 Kapitoli – prawie 1,6 mln metrów kwadratowych

* Wiele agencji ds. bezpieczeństwa i wywiadu powiela tę samą pracę, powodując marnotrawstwo. Przykładowo 51 organizacji federalnych i jednostek wojskowych, działających w 15 amerykańskich miastach, zajmuje się śledzeniem przepływu pieniędzy do i z siatek terrorystycznych.

* Analitycy, którzy próbują rozeznać się w dokumentach i zapisach rozmów pozyskanych dzięki szpiegowaniu w kraju i  a granicą, dzielą się swoimi opiniami, publikując 50 tys.

Reklama