Świat

Brexit: teraz kryzys paliwowy. Uczmy się na błędach Brytyjczyków

Wielka Brytania ma dość benzyny, by zaspokoić potrzeby społeczeństwa i gospodarki. Problem w tym, że nie ma jej kto rozwieźć do stacji. Wielka Brytania ma dość benzyny, by zaspokoić potrzeby społeczeństwa i gospodarki. Problem w tym, że nie ma jej kto rozwieźć do stacji. Carl Recine / Reuters / Forum
W Wielkiej Brytanii nie brakuje benzyny, ale kierowców, którzy mogliby ją rozwozić. To tylko jeden z symptomów znacznie większego problemu gospodarki – gigantycznego niedoboru pracowników.

Miniony weekend w Londynie obfitował w obrazki, które bardziej niż do współczesnej dużej metropolii pasowały do scenografii postapokaliptycznego filmu albo rekonstrukcji czasów wojennych. Przed stacjami benzynowymi w stolicy Wielkiej Brytanii ustawiały się kolejki – samochodów i pieszych z kanistrami. Jeśli gdzieś paliwo było jeszcze w miarę łatwo dostępne, wieść o tym rozchodziła się błyskawicznie. W innych miastach sytuacja nie była aż tak dramatyczna, ale bez tłumów się nie obyło. Wszystko z powodu problemów z zaopatrzeniem.

Brexit. Kto rozwiezie paliwo?

Kraj ogarnęła panika, a w mediach społecznościowych pojawiają się doniesienia o rzekomym deficycie paliwa, co akurat nie jest prawdą. Wielka Brytania ma dość benzyny, by zaspokoić potrzeby społeczeństwa i gospodarki, problem w tym, że nie ma jej kto rozwieźć po kraju.

Premier Boris Johnson uspokaja Brytyjczyków, że to tymczasowy efekt niekorzystnego zbiegu kilku czynników, na czele z restrykcjami i obowiązkowymi testami na koronawirusa na granicy. Jeszcze w sobotę rząd przekonywał, że w skali kraju sytuacja daleka jest od dramatycznej, bo spośród ok. 8,7 tys. stacji zamkniętych (tzn. nieoferujących żadnego typu paliwa) jest ok. 100, a więc nieco ponad 1 proc. Rzeczywistość jest jednak bardziej skomplikowana.

BP, największy gracz na brytyjskim rynku paliwowym, w niedzielę wieczorem informował, że w przypadku 30 proc. wszystkich 1,2 tys. jego stacji brakuje przynajmniej jednego rodzaju paliwa. Z kolei według Petrol Retailers Association (PRA), organizacji zrzeszającej detalicznych sprzedawców paliw mającej pod kuratelą 65 proc.

Reklama