Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Świat

448. dzień wojny. Jak jeden Patriot strącił sześć rosyjskich rakiet Kindżał. Tak rodzi się historia

Głowica pocisku Kindżał, który spadł na Kijów. 12 maja 2023 r. Głowica pocisku Kindżał, który spadł na Kijów. 12 maja 2023 r. Valentyn Ogirenko / Reuters / Forum
Rosjanie zaatakowali niedawno ukraińską baterię Patriot, a skończyło się zestrzeleniem sześciu rosyjskich rzekomo „niezniszczalnych” pocisków Kindżał. Co z tą rakietą jest nie tak?
.Polityka .

To kompromitacja rakiety, którą szumnie nazwano „hipersoniczną”. Przypomnijmy: prędkość hipersoniczna to zakres prędkości naddźwiękowej większy od pięciokrotnej prędkości dźwięku. Prędkość dźwięku zależy głównie od temperatury i gęstości powietrza; przy ziemi to jakieś 1230 km/h, a na wysokości ok. 10 tys. m – 1060 km/h. Wobec zmiennej prędkości, z jaką porusza się dźwięk, austriacki fizyk Ernst Mach zaproponował ekwiwalent, tzw. liczbę Macha, gdzie 1 to prędkość dźwięku na danej wysokości (uwzględniając temperaturę i ciśnienie). W ten sposób prędkość samolotu można odnieść do liczby Macha (Ma), np. Ma=1,5 to prędkość półtora razy większa od prędkości dźwięku na danej wysokości. Wszystko, co powyżej Ma=1, to prędkość naddźwiękowa, a to, co poniżej – poddźwiękowa. Pamiętam podręcznik od aerodynamiki z lat 50., w którym o zachodnich fizykach nie było ani wzmianki, a liczba „Ma” pochodziła rzekomo od rosyjskiego artylerzysty Mankowskiego, który już w XVII w., w czasie strzelania z działa, odkrył huk.

Kindżał to żaden pocisk hipersoniczny

Mówiąc poważnie: dlaczego liczba Macha jest tak ważna? Dlatego, że przy prędkości Ma=1,0 wytwarza się fala uderzeniowa, powstała ze ściany powietrza o podwyższonym ciśnieniu, gdzie spotyka się dźwięk wydawany przez obiekt w czasie jego poruszania się. Innymi słowy, samolot dogania własny dźwięk. Fala uderzeniowa powodowała niebezpieczne zjawiska aerodynamiczne, pokonanie ich wymagało maszyn o specjalnej aerodynamice. Zdarzało się bowiem, że samoloty rozpadały się w powietrzu. Dlatego Ma=1 nazywano też barierą dźwięku.

Samoloty bojowe mogą poruszać się od prędkości Ma=2,0 do Ma=2,5, nieliczne typy osiągają większy poziom.

Reklama