Michał Fiszer
Michał Fiszer
Fotoreportaże

NATO pręży muskuły. Niezwykłe ćwiczenia Defender Europe 2022

20 maja 2022
Leopard 2PL, czyli czołg zmodernizowany w Polsce przy współpracy niemieckiego producenta Krauss-Maffei Wegmann GmbH & Co., obecnie jeden z najlepszych na świecie. Wóz należy do 10. Brygady Kawalerii Pancernej im. gen. broni Stanisława Maczka w Świętoszowie. Leopard 2PL, czyli czołg zmodernizowany w Polsce przy współpracy niemieckiego producenta Krauss-Maffei Wegmann GmbH & Co., obecnie jeden z najlepszych na świecie. Wóz należy do 10. Brygady Kawalerii Pancernej im. gen. broni Stanisława Maczka w Świętoszowie. Michał Fiszer / Polityka
Najnowsze wzmocnienie wschodniej flanki NATO jest bardzo ważnym elementem odstraszania potencjalnego wroga od napaści na któregokolwiek z sojuszników, który ma to nieszczęście, że z potencjalnym wrogiem graniczy. Kto tym potencjalnym wrogiem jest, nikomu tłumaczyć nie trzeba.

W każdym razie najbardziej narażone są państwa bałtyckie i one mają z nim najdłuższą granicę. Zwłaszcza z główną częścią jego terytorium, bo np. Polska graniczy z potencjalnym wrogiem tylko poprzez Obwód Kaliningradzki, izolujący nas od krajów bałtyckich. Zresztą nie do końca, bo z Litwą mamy nieco ponad 100 km granicy i przed laty trwała wśród wojskowych specjalistów dyskusja dotycząca tzw. przesmyku suwalskiego. Chodzi o pas terenu wokół Suwałk; jego ewentualne zajęcie dałoby przeciwnikowi bezpośrednie połączenie z bratnią Białorusią. Z dzisiejszej perspektywy wydaje się, że celem agresji byłyby państwa bałtyckie. W stolicy potencjalnego wroga mają rozmach, jak to kiedyś ujął Siara Siarzewski w komedii pt. „Killer”.

NATO działa elastycznie

Od czasu przerzutu wojsk potencjalnego wroga na granicę z Ukrainą, czyli praktycznie od wiosny 2021, NATO patrzyło na te ruchy z zaniepokojeniem. Początkowo wszystkim się zdawało, że to nie przygotowania do rzeczywistej agresji, a jedynie demonstracja siły. Stopniowo jednak państwa Sojuszu zwiększały swoją obecność na wschodniej flance. Weźmy misję Baltic Air Policing (dozór przestrzeni powietrznej nad państwami bałtyckimi). Początkowo była ukierunkowana na pokojowe pilnowanie nieba przed naruszycielami, którzy najczęściej są niezdyscyplinowanymi pilotami samowolnie zmieniającymi plan lotu z powodu pogubienia załogi lub jakichś nieporozumień w ruchu powietrznym. Ale zdarza się, że są to loty rozpoznawcze prowadzone przez jakieś niezbyt przyjazne państwo.

  • Defender Europe
  • NATO
  • Wojna w Ukrainie
Michał Fiszer

Michał Fiszer

Mjr rez. dr inż. pil. Michał Fiszer. Były pilot wojskowy i instruktor na samolotach naddźwiękowych Su-22, wykładowca Collegium Civitas, publicysta wojskowej prasy specjalistycznej (Zespół Badań i Analiz Militarnych), uczestnik misji pokojowych ONZ: UNPROFOR w byłej Jugosławii i UNIKOM w Iraku i Kuwejcie, absolwent Wyższej Oficerskiej Szkoły Lotniczej w Dęblinie, Uniwersytetu Warszawskiego i Akademii Obrony Narodowej, modelarz amator, entuzjasta kolei.

Reklama

    Najchętniej czytane w sekcji Fotoreportaże

POLITYKA
Prenumerata Inpost Subskrypcja
Facebook Twitter Instagram

Nasze wydawnictwa

wydanie polityka
wydanie polityka
wydanie specjalne
wydanie specjalne
wydanie pomocnik historyczny
wydanie pomocnik historyczny
wydanie pulsar świat nauki
wydanie pulsar świat nauki
wydanie pulsar wiedza i życie
wydanie pulsar wiedza i życie
  • Redakcja Polityki
  • Biuro reklamy
  • Napisz do redakcji
  • BOK dla subskrybentów
  • O Polityce
  • Regulamin serwisu
  • Zasady publikacji komentarzy
  • Polityka prywatności
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje dla akcjonariuszy
  • Ustawienia cookie

Aplikacje Polityki

iOS i Android
iOS i Android
W aplikacjach publikujemy pełne wydania tygodnika POLITYKA oraz nasze pisma.

 

Aplikacja Fiszki fiszki
Fiszki Polityki
Aplikacja dla zabieganych z newsami ze świata nauki, technologii i kultury.
  • Pulsar
  • Polityka Insight
  • Leśniczówka Nibork
  • Projekt: Cogision, Ładne Halo
  • Wykonanie: Vavatech
  • Prawa autorskie © POLITYKA Sp. z o.o. S.K.A.