Singlowy utwór „Monika” oraz album „Horyzonty 1978” prowadzonej przez nieżyjącego już Henryka Debicha łódzkiej Orkiestry Polskiego Radia i Telewizji to przykłady, jak fascynujące mogą być nagrania z krajowego archiwum, które nigdy dotąd nie doczekały się większego zainteresowania. Autorzy albumu „String Beat” i klasyka polskiego funku „Bądź wieczorem w dyskotece” pozostawili po sobie – jak inne działające w czasach PRL orkiestry rozrywkowe – całe mnóstwo nagrań. Powód? Prozaiczny: te zespoły zatrudniały świetnych instrumentalistów na etatach, ich zadaniem było wypełnianie określonego minutażu – produkcja określonej ilości muzyki w miesiącu. Za ilością kryje się jednak jakość, o czym przekonują w rozmowie odkrywający i publikujący dziś na nowo zapomniane archiwa Michał Wilczyński (GAD Records) oraz Łukasz Wojciechowski (Astigmatic Records). Rozmawia Bartek Chaciński.
„Monika” Henryka Debicha i The Łódź Orchestra of Polish Radio and Television (p) 2021 Henryk Debich i Astigmatic Records