Przy okazji nagrody publiczności za muzykę filmową i przed sezonem festiwalowym rozmawiamy z Natalią Zamilską, producentką, kompozytorką i... polską emigrantką w Islandii.
Jan A.P. Kaczmarek zmarł 21 maja 2024 r. Miał 71 lat. Skomponował muzykę do ponad 70 filmów, tworzył spektakle, był związany z Teatrem Ósmego Dnia. Przypominamy wywiad, którego udzielił „Polityce”, jeszcze zanim odebrał Oscara z rąk Johna Travolty.
O muzyce trailerów filmowych, o sztucznej inteligencji w sztuce i problemie z ironią u pokolenia wychowanego w internecie rozmawiamy z kompozytorem i producentem julkiem ploskim.
W wieku 91 lat zmarł Ennio Morricone, jeden z najwybitniejszych twórców muzyki filmowej. Jego partytury bywały tak wyraziste, że przytłaczały obraz.
Zestaw dziewięciu kompozycji doskonale broni się poza ekranowym kontekstem.
„Dunkierka” nie dostała Oscara za reżyserię, ale gdyby Christopher Nolan był reżyserem dźwięku, z pewnością by go odebrał. Bo do filmu, który od 28 marca można kupić z POLITYKĄ, warto wrócić nie tylko dla obrazu.
Swój udział w filmie „Smoleńsk” ma Michał Lorenc, wybitny polski kompozytor muzyki filmowej. Chciał, żeby ten film mówił prawdę. Jego znajomi obawiają się, że może się rozczarować.
Żaden twórca filmowy nie zrobił tak wiele dla kształtu dzisiejszej sceny muzycznej. I chyba żaden nie współpracował z tyloma muzykami. Ale Jarmuschowi to nie wystarczyło, więc nagrał płytę.
O pracy w Hollywood, dyktacie filmowych producentów i znikających tematach melodyjnych mówi kompozytor nominowany do Złotego Globu za muzykę do filmu "Samotny mężczyzna".
Nieme kino powraca. Pomagają mu nowi taperzy: jazzmani, rockmani, didżeje, muzycy klasyczni. Filmy grozy czy awangardy sprzed lat zyskują dziś nowy wymiar.