Justyna Steczkowska wleciała triumfalnie razem ze smokiem i „Gają” do finału Eurowizji, wykorzystując motywy fantasy i słowiańskie. To nie przypadek, bo mamy boom słowiański w całej popkulturze, również w literaturze i komiksie.
Od lat tkwimy w czytelniczym pacie. Nowości już nikt nie przerabia, nawet ci, którzy robią to zawodowo. Krytyków i krytyczek ubywa, recenzje kurczą się do rozmiaru znaczka pocztowego.
Biblioteka Narodowa opublikowała swoje coroczne, ale na razie cząstkowe badania czytelnictwa. Zaskoczeń nie ma.
Redakcja francuskiego tygodnika „Le Nouvel Obs” zaprosiła Hervé Le Telliera, by stanął do zawodów z ChatGPT na krótkie opowiadanie kryminalne.
Przy okazji sprawy „Chłopek” konflikt wokół finansów pisarzy wrócił w jeszcze gorętszej odsłonie. Literaci okładają się z wydawcami. Tymczasem pewni zysku dystrybutorzy śpią spokojnie, a branża energię przeznacza na walkę zamiast na zmiany systemowe.
„Jaki to chichot historii, jakaś smutna ironia, że o swoje prawa walczy teraz autorka, która napisała książkę o wyzysku kobiet” – pisze na Facebooku reporterka Małgorzata Rejmer.
Instytut Książki opublikował „Raport o stanie polskiego rynku książki”. Burzliwa dyskusja na konferencji prasowej odzwierciedla temperaturę sporów wokół tego tematu. Czy uda się stworzyć wspólny front środowiska?
W moim związku ciche dni są tylko w dwóch momentach życiowych: gdy kłócimy się o literaturę lub gdy Legia przegrywa albo remisuje – mówi Jul Łyskawa, laureat Paszportu POLITYKI w kategorii książka za powieść „Prawdziwa historia Jeffreya Watersa i jego ojców”.
Dua Lipa, piosenkarka, modelka, aktywistka – przeprowadziła wywiad z Olgą Tokarczuk, polską noblistką. Dlaczego się nad tym pochylamy?
Trudno nie odnieść wrażenia, że akcja z książką „Światłoczułość” Jarno/Mroza to jeden wielki żart. Czy z czytelników – to już odpowiedź, jakiej muszą udzielić osoby czytające.