Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Kraj

Powrót cenzury? Tej gazety Ruch sprzedawał nie będzie

Siedziba przejętego przez Orlen koncernu prasowego Polska Press Siedziba przejętego przez Orlen koncernu prasowego Polska Press Sławomir Kamiński / Agencja Wyborcza.pl
Casus „Zawsze Pomorze” – nowego tygodnika regionalnego – potwierdza, że obawy przed monopolem medialnym Orlenu nie były tworem bujnej wyobraźni.

W piątkowe popołudnia Mariusz Szmidka, redaktor naczelny wydawanego w Gdańsku tygodnika „Zawsze Pomorze”, jego zastępczyni oraz dyrektor artystyczny wcielają się w nową rolę – kolporterów swojej gazety. Szmidka, jadąc z Gdańska do Kartuz, gdzie mieszka, podrzuca egzemplarze do odbiorców, których ma po drodze (samorządy, firmy, indywidualni klienci). Jego zastępczyni objeżdża Kociewie, a dyrektor artystyczny Trójmiasto. W ten sposób rozprowadzają ok. 600 egzemplarzy z 7-tys. nakładu.

Czytaj też: Czy Kaczyński zrobi z mediami to samo co Putin?

Pieniędzy Ruch nie potrzebuje

Ruch odmówił im kolportażu. Argumenty? Że tytuł nie rokuje optymalnej sprzedaży w ich sieci. Że cena (5,39 zł za egzemplarz) jest bardzo wysoka. Inni, jak Kolporter, Garmond Press (zaopatruje Żabki i poczty), Lagardère Travel Retail (Inmedio), nie mieli podobnych zastrzeżeń. Bo jak tu mieć, skoro dystrybutor otrzymuje pokaźny procent (40–50) od każdego sprzedanego egzemplarza? Ciężar ryzyka więc jest po stronie wydawcy. – To działanie na szkodę spółki Ruch – komentuje odmowę dystrybucji Szmidka. – Nie myślałem, że coś takiego może mieć miejsce. Dla nas to o tyle utrudnienie, że na Pomorzu Ruch ma dogodniejszą sieć punktów sprzedaży niż Kolporter i prenumeratę na lepszych warunkach.

Jednak właścicielowi Ruchu, państwowemu koncernowi Orlen, który nabył tę spółkę jesienią 2020 r., takie postępowanie, choć naruszające rynkowe zasady gry, summa summarum może się opłacać.

Reklama