Kultura

Pióra w operze

Literatura w operze

Opera Aleksandra Nowaka „Ahat ilī. Siostra bogów” do libretta Olgi Tokarczuk. Opera Aleksandra Nowaka „Ahat ilī. Siostra bogów” do libretta Olgi Tokarczuk. Michał Ramus
Czy współczesna polska literatura może stać się podstawą opery? Ostatnio powstała cała seria dzieł scenicznych według twórczości wybitnych pisarzy: Olgi Tokarczuk, Doroty Masłowskiej i Szczepana Twardocha.
Opera Aleksandra Nowaka „Drach” do libretta Szczepana Twardocha.Paweł Stelmach Opera Aleksandra Nowaka „Drach” do libretta Szczepana Twardocha.

Tradycyjną operę opartą na książkach tych autorów trudno sobie wyobrazić. To zresztą problem, który dotyczy nie tylko literatury współczesnej. Karkołomny był np. pomysł, by stworzyć operę z „Czarodziejskiej góry” Thomasa Manna. Tyle przecież w tej wielkiej powieści pomysłów, tyle poruszonych spraw, że po prostu nie da się tego zrobić. Paweł Mykietyn współpracował z Małgorzatą Sikorską-Miszczuk, która napisała libretto wykorzystujące zaledwie parę wątków, w zamian tworząc własne rozwinięcia.

Polityka 43.2019 (3233) z dnia 22.10.2019; Kultura; s. 79
Oryginalny tytuł tekstu: "Pióra w operze"

Czytaj także

Klasyki Polityki

Jak dzieci odczuwają i rozumieją ból?

Jeszcze na początku lat 80. uważano, że noworodki w ogóle nie odczuwają bólu! A ponieważ nie potrafią werbalnie wyrazić tego, co czują, nie dbano o ich komfort w szpitalach.

Paweł Walewski
08.08.1998