Kultura

Teatr

10 najlepszych spektakli 2022 roku. Surrealistyczne, mocne, o Polsce

„1989” „1989” Karolina Misztal / Reporter
Rapowany musical o ostatniej dekadzie PRL, taniec wokół umierającego papieża Polaka, spektakle mocne, bo prawdziwe. Autorskie podsumowanie 2022 roku w teatrze.
„Śmierć Jana Pawła II”Magda Hueckel „Śmierć Jana Pawła II”

1. 1989, reż. Katarzyna Szyngiera, Teatr im. Słowackiego w Krakowie i Gdański Teatr Szekspirowski.

Solidarność i solidarność, daty i nazwiska, ale przede wszystkim ludzie, życie i emocje. Rodzimy „Hamilton”, rapowany musical o ostatniej dekadzie PRL i naszej bezkrwawej rewolucji był ryzykownym eksperymentem, a okazał się wielkim sukcesem.

2. Śmierć Jana Pawła II, reż. Jakub Skrzywanek, Teatr Polski w Poznaniu.

Precyzyjny układ choreograficzny wokół ciała umierającego i umarłego papieża. Cierpienie i rytuały zderzone są z refleksjami poznaniaków i kontekstem covidowych, samotnych śmierci.

3. Odpowiedzialność, reż. Michał Zadara, Centrala i Teatr Powszechny w Warszawie.

O tym, jak PiS wprowadzał system autorytarny przy granicy z Białorusią, z przywołaniem ustaw i paragrafów, pokazywaniem ofiar, ale przede wszystkim wskazaniem odpowiedzialnych. Mocne, bo prawdziwe.

Polityka 52.2022 (3395) z dnia 19.12.2022; Afisz. Autorskie podsumowania 2022 roku; s. 98
Oryginalny tytuł tekstu: "Teatr"
Reklama