Ludzie i style

Facebook wreszcie zauważył problem rasizmu

Mark Zuckerberg Mark Zuckerberg Charles Platiau / Forum
Od nadchodzącego tygodnia na największym portalu społecznościowym świata powinno być mniej rasizmu. Algorytmy dostały nowe wytyczne.

Facebook przekonuje, że robi postępy w usuwaniu nienawiści ze swoich platform, ale w tym samym akapicie dyplomatycznie dodaje, że ma jeszcze w tym zakresie dużo pracy do wykonania. Korporacyjna nowomowa? Z jednej strony pewnie tak, z drugiej – chyba także dosyć trzeźwa i szczera diagnoza rzeczywistości. Nie mamy stuprocentowo skutecznych narzędzi do walki z hejtem i złem w mediach społecznościowych. A co dopiero w społeczeństwie jako takim.

Czytaj także: Czy to już początek końca Facebooka?

„Biały nacjonalizm” na Facebooku

Koncern wydał oświadczenie, w którym informuje, że na Facebooku i Instagramie będzie obowiązywał zakaz publikowania treści popierających „biały nacjonalizm” i „biały separatyzm”. Zakazane będzie nie tylko wyrażanie takich poglądów, ale także umieszczanie pochwał i wyrazów wsparcia dla nich.

„Przeprowadzone przez nas w ostatnich trzech miesiącach rozmowy z członkami społeczeństwa obywatelskiego i naukowcami, którzy są ekspertami w stosunkach rasowych na całym świecie, potwierdziły, że białego nacjonalizmu i białego separatyzmu nie można w znaczący sposób oddzielić od białej supremacji i zorganizowanych grup nienawiści” – czytamy w oficjalnym komunikacie Facebooka.

Portal twierdzi, że zrobił własny przegląd różnych środowisk, które w swojej polityce określa jako „niebezpieczne osoby i organizacje”. Wyniki potwierdziły, że biały nacjonalizm i biały separatyzm pokrywają się z poglądami o białej supremacji. Użytkownicy nadal będą mogli wyrażać dumę ze swojego dziedzictwa etnicznego, ale portal nie będzie tolerował treści popierających biały nacjonalizm i separatyzm.

Czytaj także: Czy da się walczyć z językiem nienawiści

Traumy moderatora internetowego

Media społecznościowe można czyścić na dwa sposoby: ręcznie, stawiając człowieka przed komputerem, i automatycznie, dzięki algorytmom. Facebook pochwalił się zresztą w tym samym oświadczeniu, że w ostatnich latach ulepszył umiejętność korzystania z uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji w procesie znajdywania materiałów grup terrorystycznych.

Algorytm nie odczuwa emocji, inaczej jest z ludźmi. Facebook zatrudnia bezpośrednio lub poprzez podwykonawców tysiące moderatorów wyłapujących treści zawierające mowę nienawiści, akty przemocy czy pornografię. Casey Newton z portalu technologicznego The Verge przeprowadził niedawno kilkumiesięczne śledztwo dziennikarskie i opisał codzienną pracę takich moderatorów. Tytuł tekstu mówi zresztą wszystko: „Piętro traumy”.

Czytaj także: Klasowe, rasowe i płciowe aspekty technologii cyfrowych

Portal Motherboard już w zeszłym roku dotarł do dokumentów szkoleniowych dla moderatorów Facebooka. Wynikało z nich, że treści promujące zorganizowane grupy nienawiści i przywódców takich organizacji zostały zakazane i powinny zostać usunięte, ale zwroty takie jak „jestem dumnym białym nacjonalistą” czy „Stany Zjednoczone powinny być narodem wyłącznie białym” były przytaczane jako akceptowalne punkty widzenia.

Biali nacjonaliści szukają miejsca w sieci

Facebook odrabia więc smutną lekcję. Zmienia swoją politykę i bierze się za treści promujące biały nacjonalizm dwa tygodnie po tragicznych atakach na meczety w Christchurch w Nowej Zelandii, w których zginęło 50 osób. Prawicowy zamachowiec transmitował swój atak przez kilkanaście minut na Facebooku.

Joan Donovan, dyrektor projektu badawczego ds. technologii i zmian społecznych na Uniwersytecie Harvarda, w rozmowie z dziennikiem „The Guardian” przewiduje, że część takich grup i organizacji przygotuje rebranding, i zastanawia się, czy portal Marka Zuckerberga pozwoli im na dalszą działalność. Przestrzega też inne platformy, by przygotowały się na napływ białych nacjonalistów z Facebooka.

Czytaj także: Skandale nie zniechęciły reklamodawców. 15 lat Facebooka

Więcej na ten temat
Reklama

Codzienny newsletter „Polityki”. Tylko ważne tematy

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość potwierdzającą.
By dokończyć proces sprawdź swoją skrzynkę pocztową i kliknij zawarty w niej link.

Informacja o RODO

Polityka RODO

  • Informujemy, że administratorem danych osobowych jest Polityka Sp. z o.o. SKA z siedzibą w Warszawie 02-309, przy ul. Słupeckiej 6. Przetwarzamy Twoje dane w celu wysyłki newslettera (podstawa przetwarzania danych to konieczność przetwarzania danych w celu realizacji umowy).
  • Twoje dane będą przetwarzane do chwili ew. rezygnacji z otrzymywania newslettera, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
  • Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby zamówić nasz newsletter.
  • Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Czytaj także

Świat

Dyplomaci jak hostessy – tak działa polskie MSZ

PiS w zasadzie nie prowadzi polityki zagranicznej. Nie potrzebuje więc doświadczonych ambasadorów. Chyba że do roli hostess.

Grzegorz Rzeczkowski
09.10.2019
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną