Ludzie i style

BMW zmienia logo, fani motoryzacji się burzą

Logo BMW Logo BMW Taneli Lahtinen / Unsplash
Koncern BMW zmodyfikował swoje logo, wywołując spore kontrowersje. A to dlatego, że jego elegancki znak firmowy jest powszechnie znany i uznawany za jeden z symboli motoryzacji.

Niemcy od zarania są potęgą w dziedzinie motoryzacji, a popularność logotypów producentów z tamtych stron tylko to potwierdza. Przybliżmy krótko tę opowieść. Praźródeł automobilizmu należy co prawda szukać we Francji, potem w Austrii. Tyle że Siegfried Marcus był Niemcem żydowskiego pochodzenia, który szmat czasu spędził w Wiedniu. Jego konstrukcję z lat 1864–65 uważa się za jeden z pierwszych czterech samochodów z silnikiem spalinowym. W 1885 r. Niemiec Carl Benz skonstruował zaś trzykołowy pojazd z silnikiem spalinowym i elektrycznym zapłonem. Rozwijał prędkość 16 km/h i jest uznawany za pierwszy samochód.

Kilkanaście lat wcześniej, w 1872 r., Gottlieb Daimler, także Niemiec, został dyrektorem wydziału produkcyjnego w fabryce silników spalinowych. Niedługo później dołączył do niego konstruktor Wilhelm Maybach. W 1882 r. obaj pokłócili się z właścicielem firmy, odeszli i założyli własną. Rok później opatentowali pierwszy silnik z leżącym cylindrem. A potem zbudowali silnik z cylindrem w pionie. W 1885 r. z sukcesem zastosowali go w dwukołowym pojeździe uznawanym za protoplastę motocykla i opatentowali rok później. W 1926 r. firma połączyła się z Benzem – powstał Daimler-Benz.

Czytaj też: Niemieckie inwestycje motoryzacyjne w Polsce

„Bez gwiazdy nie ma jazdy”

Z kolei kupiec i przedsiębiorca Emil Jellinek był entuzjastą postępu technicznego, zwłaszcza aut. W 1897 r. kupił swojego pierwszego daimlera, a z czasem stał się hurtownikiem tej marki. Trzy lata później zamówił szybkie, lekkie i bezpieczne auto.

Reklama