Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Moje miasto

Polemika z tekstem Obwodnica rozdzielnica

mat. pr.
Pragnę zapoznać opinię publiczną ze stanowiskiem mieszkańców, którym stowarzyszenie „Sąsiedzi dla Wesołej” chce poprowadzić obwodnicę Warszawy w wariancie czerwonym „po ich domach”.

W związku z pojawiającymi się w mediach informacjami dotyczącymi przebiegu Wschodniej Obwodnicy Warszawy (tekst Obwodnica rozdzielnica) na terenie dzielnicy Wesoła i stanowiskiem mieszkańców dzielnicy co do inwestycji, pragnę zapoznać opinię publiczną ze stanowiskiem mieszkańców, którym stowarzyszenie „Sąsiedzi dla Wesołej” chce poprowadzić obwodnicę Warszawy w wariancie czerwonym „po ich domach”. Jestem mieszkańcem dzielnicy Wesoła, mieszkam na osiedlu Zielona.

W pierwszej kolejności chcę zaprezentować wariant wskazany przez GDDKiA, jako wariant preferowany, czyli tzw. zielony W3:

  1. Przebiega w rezerwie gruntowej zabezpieczonej na przebieg trasy szybkiego ruchu jeszcze w latach 80-tych zeszłego wieku, nie w osiedlu Centrum, tylko obok pomiędzy dwoma rozdzielonymi osiedlami Centrum i Groszówka (centrum to nazwa osiedla i nie oznacza wcale centrum dzielnicy). Można wskazać, co najmniej dwa realne centra dzielnicy, miejsca dużo większe i z lepszą infrastrukturą: Stara Miłosna i osiedle Zielona, gdzie znajdują się duże markety, punkty usługowe, czy miejsca spacerowe znacznie popularniejsze niż w osiedlu Centrum. Świadczy o tym blokada drogi (Trakt Brzeski) zorganizowana przez stowarzyszenie „Sąsiedzi dla Wesołej” w dniu 29 maja. Aby skutecznie zwrócić uwagę zablokowano rzeczywiste centrum dzielnicy, czyli osiedle Stara Miłosna, ponieważ w osiedlu Centrum nikt oprócz mieszkańców osiedla nie zauważyłby protestu.
  2. Obszar przewidziany na inwestycję jest już zdewastowany przez usytuowanie wzdłuż przebiegu WOW podwójnej linii przesyłowej prądu i ciśnieniowej linii gazowej. Są to inwestycje liniowe, które łączy się zgodnie ze sztuką budowlaną z trasami szybkiego ruchu w celu niedegradowania terenu w wielu różnych miejscach.
  3. Na terenie Wesołej jest to najkrótszy możliwy wariant zachowujący największe odległości od budynków mieszkalnych.
  4. W odróżnieniu od alternatywnego wariantu nie wymaga ani jednego wyburzenia budynku na terenie Wesołej i przebiega w 100% po państwowych gruntach leśnych.
  5. Przecina jedną ulicę w dzielnicy Wesoła, GDDKiA zachowuje przejezdność tej ulicy.

Pozostaje do zaprezentowania wariant alternatywny, czerwony W2, który niektórzy przeciwnicy wariantu zielonego rekomendują, jako najkorzystniejszy (podają przy tym informacje, że przebiega on w tunelu a GDDKiA potwierdziła, że oba warianty są przewidywane w wersji z ekranami):

  1. Przebieg trasy jest dłuższy od wariantu zielonego.
  2. Praktycznie w całości przebiega nie obok, ale przez sam środek osiedla Groszówka i Zielona, po prywatnych działkach mieszkańców, przewiduje kilkadziesiąt wyburzeń domów w dzielnicy Wesoła.
  3. Ocalałe domy znajdowałyby się w odległościach 30-40 metrów od WOW.
  4. Przecina ok. 20 ulic w osiedlu Groszówka, przejezdna pozostaje jedna, pozostałe są rozdzielone z dwóch stron ekranami obwodnicy.

Celowo nie wspominałem w tym porównaniu o zagrożonych terenach zielonych w Wesołej. Przeciwnicy wariantu zielonego piszą o „wewnętrznym parku o wdzięcznej nazwie Las Milowy” dodatkowo jako o jedynym publicznym terenie zielonym w dzielnicy. Nie mogę potwierdzić ani, że las milowy to park, a tym bardziej, że jedyny. Wesoła to dzielnica Warszawy, której powierzchnia w ok. 70% składa się z terenów leśnych. Jak najbardziej istnieje w Wesołej publiczny zielony teren rekreacyjny i to jedyny w swoim rodzaju. Jest to Mazowiecki Park Krajobrazowy z otuliną o walorach przyrodniczych, w niczym nieustępujących tym w MPK. Cała Warszawa zazdrości dzielnicy Wesoła i dzielnicy Wawer prawdopodobnie największych zwartych terenów leśnych w Warszawie, gdzie część tych terenów w sąsiedniej dzielnicy Wawer ma status Natura 2000. Właśnie alternatywny wariant czerwony bezpowrotnie zdewastuje Mazowiecki Park Krajobrazowy i doszczętnie zniszczy jego otulinę na terenie Wesołej.

Jest jeszcze jedna zasadnicza różnica

Wariant zielony rekomendowany przez inwestora jest przebiegiem eksterytorialnym, samochody przejeżdżają przez teren dzielnicy, ale nie wprowadzają ruchu z 6-pasmowej obwodnicy do Wesołej. Co innego w przypadku przebiegu czerwonego. W każdej wersji przebiegu tego wariantu przewidywany jest węzeł Wesoła. Co to oznacza?

Najważniejszą ulicą na terenie dzielnicy jest ulica Raczkiewicza. Umożliwia mieszkańcom osiedla Stara Miłosna dojazd do stacji PKP Wesoła, innym mieszkańcom do Traktu Brzeskiego i osiedla Stara Miłosna. W razie korka na ul. Raczkiewicza zablokowana jest też cała ul. Niemcewicza. Aktualnie ul. Raczkiewicza korkuje się praktycznie codziennie. Każdy wariant czerwony przewiduje podłączenie do jednopasmowej, dwukierunkowej ul. Raczkiewicza 6-pasmowej obwodnicy. Do tego dochodzą 2 dodatkowe ronda i 2 światła. Oznacza to kompletny paraliż dzielnicy. W niewielkiej odległości od planowanego węzła znajduje się największe w regionie 6-cio oddziałowe przedszkole z oddziałem żłobkowym nr 434. Jak w momencie usytuowania tam węzła rodzice mają dowieść dzieci do przedszkola i je odebrać? O potwierdzonym przez GDDKiA ponadnormatywnym zanieczyszczeniu powietrza w rejonie węzła nie wspomnę.

Na ostatnim spotkaniu z inwestorem

27 marca 2018 w Wesołej odbyło się spotkanie informacyjne zorganizowane przez burmistrza Wesołej. Obecni przedstawiciele GDDKiA na zadane pytanie przez mieszkańców potwierdzili, że alternatywny wariant to nie wariant czerwony w tunelu, tylko wariant czerwony po powierzchni gruntu z ekranami, czyli praktycznie taki jak zielony tylko dłuższy i dewastujący Mazowiecki Park Krajobrazowy, dzielnicę Groszówka i Zielona oraz wyposażony w węzeł.

Istotny jest również fakt, że wskazany do realizacji wariant zielony uzyskał wszystkie konieczne opinie organów państwowych, wymagane jest jeszcze tylko wydanie zgody przez RDOŚ w Białymstoku i inwestor uzyska zgodę na budowę Wschodniej Obwodnicy Warszawy. W razie niewydania zgody inwestor może w ogóle odstąpić od zamknięcia ringu lub rozpocząć procedurę uzyskania zgody na inny przebieg, co przeciągnie inwestycje o kolejnych kilka lat. W tym czasie powstanie odcinek do węzła Zakręt i obwodnica będzie się kończyła w Wesołej tylko, że w osiedlu Stara Miłosna. Cały ruch z obwodnicy będzie odbierała ul.Trakt Brzeski i dalej most Siekierkowski. Zatem nie jest prawdą, że GDDKiA chce realizować najbardziej inwazyjny wariant kosztem mieszkańców. To grupa mieszkańców Wesołej chce realizacji najgorszego dla dzielnicy przebiegu obwodnicy, kosztem parku, domów i mienia swoich sąsiadów.

Czytaj także: Obwodnica rozdzielnica

Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Społeczeństwo

Łomot, wrzaski i deskorolkowcy. Czasem pijani. Hałas może zrujnować życie

Hałas z plenerowych obiektów sportowych może zrujnować życie ludzi mieszkających obok. Sprawom sądowym, kończącym się likwidacją boiska czy skateparku, mogłaby zapobiec wcześniejsza analiza akustyczna planowanych inwestycji.

Agnieszka Kantaruk
23.04.2024
Reklama