Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Rynek

Polska może być tym krajem Unii, który najwięcej straci na Brexicie. Dlaczego?

Na Brexicie szczególnie ucierpieć może Polska, dla której Wielka Brytania jest najważniejszym partnerem handlowym spoza strefy euro. Na Brexicie szczególnie ucierpieć może Polska, dla której Wielka Brytania jest najważniejszym partnerem handlowym spoza strefy euro. Paul Hudson / Flickr CC by 2.0
Czego jeszcze nie wiemy o wychodzeniu Wielkiej Brytanii z UE?

W ubiegłym miesiącu Wielka Brytania oficjalnie rozpoczęła procedurę wychodzenia z Unii Europejskiej i znów pojawiły się pytania, co to oznacza dla polityki, gospodarki, społeczeństwa. W obecnej sytuacji rzetelna odpowiedź może być tylko jedna: to zależy.

Obecnie o Brexicie wiadomo tyle, że się rozpoczął. Nie wiadomo jednak ani kiedy, ani jak się skończy. Część analityków politycznych powątpiewa nawet w to, że się skończy. Bo przecież Londyn może na ostatnim etapie odrzucić wynegocjowane warunki rozwodu i stwierdzić, że woli pozostać w tym trudnym, ale jednak obopólnie opłacalnym małżeństwie z Brukselą.

Wszystko, co najważniejsze z punktu widzenia oceny potencjalnych kosztów i korzyści z Brexitu, będzie się zatem rozstrzygać w najbliższych miesiącach, i to za zamkniętymi drzwiami. Szersza opinia publiczna warunki wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii pozna dopiero za dwa lata i dopiero wtedy będzie można ocenić, kto zyska, a kto straci na tym bezprecedensowym wydarzeniu.

Kto straci na Brexicie?

Jakie tematy zdominują negocjacje? Z ekonomicznego punktu widzenia kluczowe będą dwie, nierozerwalnie powiązane ze sobą, osie sporu. Pierwsza z nich obejmuje dostęp do unijnego rynku dóbr i kapitału. Wyjście z Unii oznacza bowiem równoczesne wyjście ze wspólnego obszaru handlowego. Co prawda Wielką Brytanię będą obowiązywały regulacje WTO, ale one nie ochronią eksporterów i nie zapewnią bezproblemowej sprzedaży towarów do krajów kontynentalnych tak skutecznie jak ustawodawstwo unijne.

  • brexit
  • migracje
  • Unia Europejska
  • Wielka Brytania
  • Reklama