Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Rynek

Ryanair rozszerza ofertę własnych lotów z przesiadką. Chce niskim kosztem osłabić konkurentów

Ryanair zdecydował się na wprowadzenie oferty przesiadkowej, bo zbliża się do ściany z możliwościami uruchamiania tras bezpośrednich. Ryanair zdecydował się na wprowadzenie oferty przesiadkowej, bo zbliża się do ściany z możliwościami uruchamiania tras bezpośrednich. Matthew Smith / StockSnap.io
Uruchomienie połączeń przesiadkowych może nie brzmieć jak wielka zmiana, ale dla Ryanaira to rewolucja.

Ryanair od 3 lipca rozpocznie sprzedaż biletów łączonych przez lotnisko w Bergamo pod Mediolanem. To drugie własne centrum przesiadkowe tego irlandzkiego przewoźnika nisko kosztowego po Rzymie-Fiumicino. Do tego od kilku tygodni Ryanair umożliwia też łatwiejsze przesiadki na dalekodystansowe trasy linii Air Europa w Madrycie.

To, że dwa pierwsze centra przesiadkowe Ryanaira są we Włoszech, nie dziwi. Kraj ten jest jednym z najważniejszych rynków dla linii, a narodowa Alitalia od kilku lat jest w stanie agonalnym i jeśli szybko nie znajdzie inwestora, to upadnie. Ale nowa oferta irlandzkiej linii, która ma być rozwijana (w tym też o Polskę), to kolejny dowód na to, że trudno wciąż mówić o podziale na linie tanie i rzekomo lepsze, tradycyjne.

Nowy model tanich linii

Uruchomienie połączeń przesiadkowych może nie brzmieć jak wielka zmiana, ale dla Ryanaira to rewolucja. Model działania linii nisko kosztowych polega, jak sama nazwa zresztą wskazuje, na cięciu kosztów i ryzyka wszędzie tam, gdzie się da. Połączenia z przesiadką od dawna były oferowane właśnie za takie niepotrzebne ryzyko.

Jeśli linia sprzedaje bilet np. z Warszawy przez Frankfurt do Paryża, to jej obowiązkiem jest dostarczyć pasażera razem z bagażem z Warszawy do Paryża. Jeśli pierwszy lot się spóźni, to trzeba albo opóźnić drugi, albo zmienić rezerwację pasażerowi, czasem na inną linię. To wszystko kosztuje. Rośnie ryzyko konieczności wypłaty odszkodowań czy zagubienia bagażu. A na to nakładają się jeszcze wyzwania operacyjne związane choćby z budową rozkładu lotów w taki sposób, aby umożliwić jak najwięcej dogodnych przesiadek.

Reklama