Ryanair przenosi się do Polski. Nowa linia czarterowa rusza w 2018 r.

Ryanair zawiezie Polaków na wakacje
Dzięki Brexitowi do Polski miały przenieść się londyńskie banki. Na razie jednak przenosi się Ryanair, który za rok uruchomi w Polsce nową linię czarterową.
Szef Ryanaira Michael O’Leary mówił dawniej o czarterach, że to nie „serious business”.
Juanedc/Flickr CC by 2.0

Szef Ryanaira Michael O’Leary mówił dawniej o czarterach, że to nie „serious business”.

Ryanair, największa europejska niskokosztowa linia lotnicza i lider na polskim rynku, rozpoczął rekrutację na kierownicze stanowiska w nowej spółce córce – linii Ryanair Sun. Będzie to czarterowa linia, zbazowana w Polsce i nastawiona na początku wyłącznie na obsługę biur podróży. Pierwszych pasażerów ma przewieźć latem 2018 r. Będzie wtedy dysponowała flotą pięciu boeingów 737–800 – takich samych jakie wykorzystuje „normalny” Ryanair.

Nowa linia będzie miała polski certyfikat operatora lotniczego i przynajmniej na początku ma latać wyłącznie z Polski. Zapewne będzie miała inny wizerunek i malowanie boeingów. Siedziba firmy będzie w Warszawie, ale nie wiadomo, z których lotnisk będzie latać. Największe szanse na bazę Ryanaira Sun mają Modlin, zdominowany przez irlandzką linię, oraz Katowice, które specjalizują się w obsłudze ruchu wakacyjnego i od dawna zabiegają o bazę Ryanaira.

Szef Ryanaira Michael O’Leary mówił dawniej o czarterach, że to nie „serious business”, więc decyzja o uruchomieniu Ryanair Sun może zaskakiwać. Jednak Irlandczyk – powszechnie uważany za jednego z najskuteczniejszych menedżerów w lotnictwie – nie ma problemu ze zmianą zdania, gdy zwietrzy w tym biznes. Choć trudno powiedzieć, czy zdecydowałby się na uruchomienie linii czarterowej, gdyby nie niepewność związana z Brexitem.

3,5 mln pasażerów do wzięcia

Kilka lat temu wieszczono, że rozwój linii niskokosztowych, rosnące możliwości samodzielnej organizacji pobytu (dzięki platformom takim jak Booking.com czy Airbnb) i zmiana oczekiwań millenialsów doprowadzą do upadku tradycyjnych biur podróży. Ryanair, także z Polski otwierający coraz więcej połączeń na południe, stał się symbolem tej zmiany.

Dane potwierdzają, że rynek czarterów kurczy się. W 2016 r. z połączeń czarterowych z i do Polski skorzystało 3,55 mln pasażerów, o 4 proc. mniej niż rok wcześniej. Równocześnie cały rynek lotniczy wzrósł o 11,8 proc. Udział czarterów w ogólnej liczbie pasażerów maleje od kilku lat – jeszcze w 2014 r. wynosił on 13,6 proc., w 2016 r. już tylko 10,4 proc.

Jednak jak wynika z badań Mondial Assistance, połowa wszystkich wyjeżdżających na wakacje Polaków nadal korzysta z usług biura. Doceniają oni przede wszystkim bezpieczeństwo oraz prostotę takiego sposobu organizowania wakacji. Czartery mogą tracić na popularności, ale z rynku jeszcze przez wiele lat nie znikną.

Już jakiś czas temu dostrzegły to także linie niskokosztowe. Wizz Air uruchomił swojego touroperatora, a Ryanair wszedł we współpracę ze szwajcarskim biurem podróży, które sprzedaje wakacje pod marką Ryanair Holidays. Ale teraz Ryanair chce pójść krok dalej. Będzie walczył o kontrakty z biurami podróży, a nie z klientami indywidualnymi.

Po odjęciu czarterów długodystansowych, w których specjalizują się LOT i linie z koncernu TUI, to rynek liczący ok. 3,4 mln pasażerów. 86 proc. udziału mają w nim trzy firmy – rodzimie polski Enter Air oraz polskie oddziały linii Travel Service i Small Planet, wywodzących się odpowiednio z Czech i Litwy.

Stracą małe linie, zyskają pasażerowie

Największym atutem Ryanaira Sun będzie cena. Spółka matka linii ma jedne z najniższych w branży koszty jednostkowe, które są podstawą rentowności w lotnictwie. Do tego mając gigantyczne zapasy kapitału (tylko od kwietnia do grudnia 2016 r. linia zarobiła netto prawie 1,3 mld euro), może sobie pozwolić na wojnę cenową.

Czytaj także

Aktualności, komentarze

W nowej POLITYCE

Zobacz pełny spis treści »

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną