Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Rynek

Pojedynek platform

Shopee kontra Allegro i Amazon. Zapowiada się ostry pojedynek

To właśnie mniejsi i więksi przedsiębiorcy, oferujący w sieci swoje produkty, są podstawą działania każdej platformy handlu internetowego. To właśnie mniejsi i więksi przedsiębiorcy, oferujący w sieci swoje produkty, są podstawą działania każdej platformy handlu internetowego. Shutterstock
To nie dominujący na świecie Amazon, ale singapurski Shopee rzucił najtrudniejsze wyzwanie platformie Allegro. Krajowy lider trafił na bardzo hałaśliwego rywala.
infografika Lech Mazurczyk/Polityka

W reklamowej nawałnicy Shopee, przynajmniej na razie, nie ma sobie równych. W ciągu roku obecności na polskim rynku platforma z Singapuru wyróżniła się wyjątkowo głośnymi i, co tu dużo gadać, irytującymi reklamami. Ta na majówkę nawiązywała do dziecięcej piosenki „Baby Shark”, kolejna nęciła w rytm „Macareny”, a teraz zakupy w Shopee reklamuje gwiazdor disco polo, Sławomir, który został tzw. ambasadorem, czyli medialną twarzą marki. Agresywna marketingowa strategia budzi kontrowersje, a jednocześnie przynosi efekty. Jeszcze rok temu o Shopee w Polsce prawie nikt nie słyszał. Dzisiaj, według badań YouGov Brandindex, ponad 60 proc. internautów rozpoznaje tę markę, a 13 proc. zrobiło na platformie zakupy w ostatnim miesiącu.

Tymczasem jeszcze niedawno wydawało się, że to Amazon rzuci wyzwanie Allegro, które od dawna piastuje pozycję króla polskiego handlu internetowego. Siłę i znaczenie Allegro pokazują liczby: 20 mln klientów, z tego ponad 5 mln z wykupioną usługą Smart, zapewniającą bezpłatne dostawy przy zakupach za minimum 40 zł. Markę Allegro rozpoznaje ponad 9 na 10 ankietowanych internautów, regularnie kupuje tam 60 proc. Polaków korzystających z sieci, a co najważniejsze, aż 85 proc. klientów platformy jest zadowolonych z jej usług. Allegro czuje się na tyle silne, że wystąpiło nawet do Urzędu Patentowego RP z wnioskiem o zastrzeżenie praw do jednego z odcieni koloru pomarańczowego, którego platforma używa w swoim logo i reklamach. Tymczasem pomarańczowy, choć w odrobinę innej tonacji, to również barwa Shopee. Przypadek?

Gdy półtora roku temu do Polski zdecydował się wejść Amazon, gigant światowego handlu internetowego, przepowiadano, że to właśnie między nim a Allegro dojdzie do „walki na śmierć i życie”. Na razie do niej nie doszło.

Polityka 42.2022 (3385) z dnia 11.10.2022; Rynek; s. 40
Oryginalny tytuł tekstu: "Pojedynek platform"
Reklama