„Czy zdarzało się, że nauczyciel podczas lekcji opowiadał o swoim życiu prywatnym oraz prezentował swoje poglądy polityczne? Jeśli tak, proszę opisać sytuację oraz wskazać przedmiot i nauczyciela”. „Czy zdarzało się, iż nauczyciel podczas lekcji relacjonował sytuacje, które miały uprzednio miejsce w pokoju nauczycielskim? Jeśli tak, proszę opisać sytuację oraz wskazać przedmiot i nauczyciela” – to pytania z ankiety Małopolskiego Kuratorium Oświaty, którą znaleźli w swoich skrzynkach w dzienniku elektronicznym Librus uczniowie (tak, uczniowie) jednego z prestiżowych krakowskich liceów.
Jak napisano we wstępie, ankieta jest częścią kontroli doraźnej, „której celem jest przede wszystkim zebranie informacji na temat jakości pracy szkoły”. Opinie mają być wykorzystane „do opracowania rekomendacji i zaleceń służących rozwijaniu potencjału szkoły”.
Co ciekawe, ankietę przesłano tylko do części klas – nauczanych przez konkretnych nauczycieli. Do kuratorium miały wcześniej trafić informacje, że rozmawiają oni z uczniami na tematy polityczno-społeczne.
Czytaj także: Szkoła ma iść w patriotyzm
Rodzice mają déjà vu
W przypadku małopolskiego kuratorium pod wodzą Barbary Nowak niewiele jest już w stanie zdziwić, niemniej ciekawe jest pytanie, co mogło skłonić urząd do działania noszącego znamiona wymuszania donosów na uczniach? Organy nadzoru powinny działać w prosty sposób: ktoś składa skargę na jakąś nieprawidłowość, niech będzie określone zachowanie określonej osoby, sprawdza się zasadność tej skargi (np. poprzez kontrolę doraźną) i jeśli się ona potwierdza, wyciąga się konsekwencje. Nie rozpuszcza się wici z zamysłem, że może przypadkiem wyłapiemy coś lub kogoś jeszcze. No chyba, że zasadności skargi nie udaje się potwierdzić, a komuś bardzo na tym zależy.
Jeden z rodziców, którego dziecko otrzymało do wypełnienia denuncjatorską ankietę, przyznał, że ma déjà vu sytuacji z lat 80., gdy na jego wychowawcę, założyciela szkolnej „Solidarności”, uporczywie szukano haków przez dłuższy czas. Wreszcie postawiono go przed sądem za domniemane łapówkarstwo.
Czytaj także: Nauczyciele się najeżyli i co dalej?
Uczniowie dają bzdurne odpowiedzi
Nawet jeśli pominie się przesłanie pedagogiczne płynące dla uczniów z opisanych działań dorosłych, bo jest ono oczywiste, zwraca uwagę, że ankieta jest skonstruowana w sposób daleki od wymogów dotyczących rzetelności tego rodzaju kwestionariuszy (tylko jedno pytanie na 12 sformułowane jest pozytywnie: „Proszę wskazać mocne strony szkoły”, reszta skupia się na potencjalnych uchybieniach w jej funkcjonowaniu), zawiera błędy językowe, ponoć zastrzeżenia budzi też poziom technologiczny całego narzędzia.
I najwyraźniej słusznie, bo uczniowie klasy informatycznej urządzili sobie zawody, kto napisze najszybszą i najskuteczniejszą aplikację, rozbrajającą ankietę, wywieszoną w internecie bez żadnych zabezpieczeń. Liceum, jak wspomniano, jest prestiżowe, a uczniowie zdolni. Prawdopodobnie do kuratorium w jedną noc przyszło kilkadziesiąt tysięcy bzdurnych odpowiedzi. I tyle w tym wszystkim dobrego.
PS Czekamy na informacje z kuratorium, czy opisywana ankieta jest wykorzystywana także w kontrolach innych szkół na terenie Małopolski.
Czytaj także: Od teraz dyrektorzy będą donosić na swoich nauczycieli