Społeczeństwo

Rząd otwiera przedszkola i żłobki. A co ze szkołami?

Resort edukacji zdecydował o otwarciu przedszkoli i żłobków. Resort edukacji zdecydował o otwarciu przedszkoli i żłobków. Piotr Skórnicki / Agencja Gazeta
Minister zdrowia ostudził nieco zapowiedzi Przemysława Czarnka, który w wywiadach roztacza wizje, że od kolejnego tygodnia do szkół ruszą klasy I–III, a następnie dalsze roczniki.

Od poniedziałku, po trzytygodniowej przerwie, zostaną otwarte przedszkola i żłobki – zapowiedział minister zdrowia Adam Niedzielski. Uruchomienie tych placówek jest jedną z nielicznych zmian w obostrzeniach. Ponadto umożliwione zostanie uprawianie przez dzieci i młodzież sportu na otwartym powietrzu. Chodzi o rozgrywki młodzieżowe i – jak to ujął minister – zajęcia w ramach sportu zawodowego w grupach do 25 osób.

Przedszkole bez reżimu sanitarnego?

Większość rodziców maluchów ta informacja cieszy, przez nauczycielskie fora i grupy dyskusyjne przetoczyło się jednak retoryczne pytanie, czy przewidziane jest wprowadzenie jakiegokolwiek realnego reżimu, ograniczeń sanitarnych? W wystąpieniu szefa resortu zdrowia nie było o tym mowy. Oznacza to, że od poniedziałku w placówkach znów gromadzić się będą 25-osobowe grupy dzieci i nadal trzeba będzie toczyć boje o wysyłanie na zajęcia tych z katarem, kaszlem itd.

Uspokajające statystyki pracy hybrydowej, zdalnej i stacjonarnej, którymi w okresach otwarcia epatuje MEiN (zwykle wynika z nich, że stacjonarnie pracuje grubo ponad 90 proc. placówek), nie pokazują żadnego realnego obrazu sytuacji. Wiele przedszkoli jakoś tam stara się ciągnąć, nawet gdy na zwolnieniach lekarskich jest znaczna część nauczycielek i obsługi, a połowa dzieci siedzi w domu z gorączką.

Adam Niedzielski ostudził nieco zapowiedzi ministra edukacji i nauki Przemysława Czarnka, który ostatnio w wywiadach roztacza wizje, że od kolejnego tygodnia do szkół ruszą klasy I–III, a następnie dalsze roczniki. Jeszcze w maju według szefa MEiN wszyscy uczniowie mieliby być z powrotem w systemie stacjonarnym. Jak można przypuszczać, ten optymizm wynika z przekonania, że nauczyciele zostali zaszczepieni.

Jako członek rządu odpowiedzialny za oświatę i jej pracowników Przemysław Czarnek powinien jednak wiedzieć, że wielu nauczycieli nie ma nawet wyznaczonego terminu drugiej dawki, gwarantującej wysoką odporność na zakażenie koronawirusem. A gdy ten termin jest wyznaczony, często przypada np. na połowę maja, co faktycznie zapewnia bezpieczeństwo od początku czerwca. Niestety.

Od maja co druga klasa w szkole?

Minister zdrowia mówił dziś zatem, że dalsze decyzje w odniesieniu do szkół zależeć będą od wskaźników zachorowań, ale też od faktycznego poziomu wyszczepienia oraz dostępności infrastruktury szpitalnej na danym terenie. Mogłoby to potwierdzać, że decyzje o ewentualnym szerszym lub węższym otwarciu szkół zapadałyby wobec poszczególnych regionów, a nie w skali ogólnopolskiej.

Sensownym rozwiązaniem byłoby uruchamianie nauki w wariancie hybrydowym, gdy część dzieci przychodzi do placówek, a część uczy się zdalnie. Minister Czarnek twierdzi, że szkoły są do tego przygotowane, ale praktycznie nic na to nie wskazuje. Nie słychać ani o żadnych analizach, ani o realnych krokach, które by do tego przybliżały. W jakim wymiarze i pod jakimi warunkami „hybryda” ma sens? Pół klasy w szkole i pół w domu? To technicznie niewykonalne. Co druga klasa w szkole?

Życie już pokazało, że w niewielkim stopniu poprawia to bezpieczeństwo epidemiczne. Wygląda na to, że władze resortu przyjmują założenie, że jakoś to będzie – albo że każdy dyrektor we własnym zakresie wszystko sobie zorganizuje. Niedługo wakacje. A wirus w końcu musi przecież odpuścić.

Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Społeczeństwo

Wyjątkowo długie wolne po Nowym Roku. Rodzice oburzeni. Dla szkół to konieczność

Jeśli ktoś się oburza, że w szkołach tak często są przerwy w nauce, niech zatrudni się w oświacie. Już po paru miesiącach będzie się zarzekał, że rzuci tę robotę, jeśli nie dostanie dnia wolnego ekstra.

Dariusz Chętkowski
04.12.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną