Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Społeczeństwo

Poloniści: grzeczni już byliśmy. Chcą usunięcia z listy lektur m.in. „Potopu”, „Sonetów krymskich” czy „Zemsty”

Lekcja języka polskiego Lekcja języka polskiego Michał Grocholski / Agencja Wyborcza.pl
„Obecna koncepcja podstawy programowej opiera się na braku zaufania do nauczyciela i ma charakter przemocowy wobec nas, pedagogów” – piszą nauczyciele i nauczycielki polskiego w swoim manifeście. I domagają się zmian w zmianach.

23 kwietnia resort edukacji zaprezentował projekty rozporządzeń zmieniających podstawę programową dla 18 przedmiotów w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Do poniedziałku 13 maja potrwają konsultacje społeczne. W swojej petycji, zatytułowanej „Grzeczni... to już byliśmy”, nauczyciele wskazują jednak, że proponowane przez ministerstwo zmiany w podstawie programowej są pozorne i nie mają nic wspólnego z zapowiedzianym odchudzeniem jej o 20 proc. „Celem zmian podstawy programowej jest ograniczenie obowiązkowego zakresu treści nauczania, co przy pozostawieniu aktualnego wymiaru godzin nauczania umożliwi nauczycielom i uczniom spokojniejszą i bardziej dogłębną realizację treści, czego skutkiem będzie bardziej efektywne kształcenie” – pisano w wydanym w lutym obwieszczeniu rządowym. Jak podkreślają nauczyciele, to się nie wydarzyło.

„[Zmiany] są praktycznie niewidoczne, sprzeczne zarówno z oczekiwaniami środowiska polonistycznego, jak i potrzebami współczesnych uczniów” – piszą nauczyciele. Dodają, że „opublikowana proponowana lista lektur obowiązkowych to potężny krok wstecz, niewykorzystanie szansy, by dać większą przestrzeń nauczycielom i nauczycielkom oraz uczniom i uczennicom na prawdziwe spotkanie z literaturą – bez pośpiechu i zniechęcania czytelnictwem”. Podkreślają, że „obecna koncepcja podstawy programowej opiera się na braku zaufania do nauczyciela i ma charakter przemocowy wobec nas, pedagogów”.

Poloniści chcą ograniczenia lektur obowiązkowych

Wśród sygnatariuszy petycji jest Dariusz Martynowicz, nauczyciel języka polskiego, Nauczyciel Roku 2021; dr Aleksandra Korczak, nauczycielka języka polskiego, etyki i filozofii, wyróżniona w konkursie Nauczyciela Roku 2022, dr Beata Kapela-Bagińska, wykładowczyni Uniwersytetu Gdańskiego, specjalistka m.

Reklama