Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Świat

Niemcy walczą o planetę i są w tym mocno podzieleni

Mimo ogromnych inwestycji w odnawialne źródła energii węgiel wciąż odpowiada w jednej trzeciej za produkcję prądu w Niemczech. Mimo ogromnych inwestycji w odnawialne źródła energii węgiel wciąż odpowiada w jednej trzeciej za produkcję prądu w Niemczech. Forum
Nowy pakiet klimatyczny ma sprawić, że Niemcy będą szybciej redukować emisję gazów cieplarnianych. Ale z kompromisu nikt nie jest zadowolony, a już na pewno nie młodzież protestująca w ramach „Fridays for Future”.

Mało który kraj dyskutuje tyle co Niemcy o klimacie, o globalnym ociepleniu i o przyszłości naszej planety. Tematy, które np. w Polsce są zupełnie na marginesie kampanii wyborczej, odgrywają u naszych zachodnich sąsiadów centralną rolę.

Nie znaczy to jednak wcale, że Niemcy czują się liderami w ekologicznym stylu życia. Tak może było kiedyś, ale dzisiaj sami przyznają, że robią zbyt mało i zbyt wolno. Na przykład w przyszłym roku powinni emitować o 40 proc. mniej dwutlenku węgla niż w 1990 r. Już wiadomo, że tego celu nie osiągną. Tymczasem ambicje mają ogromne – w 2050 r. cały kraj ma być klimatycznie neutralny, czyli emitować nie więcej dwutlenku węgla, niż będzie w stanie absorbować.

Czytaj także: Unia chce być neutralna dla klimatu

Prawie rewolucja klimatyczna w Niemczech

Ogłoszony dziś przez rząd pakiet klimatyczny ma pomóc w szybszej redukcji emisji gazów cieplarnianych. Cały pakiet zawiera bardzo wiele różnych elementów – od zwiększenia akcyzy na paliwa (chociaż na początku w bardzo niewielkim stopniu), poprzez rozszerzenie handlu certyfikatami uprawniającymi do emisji dwutlenku węgla na transport lądowy i ogrzewanie budynków, po zwiększenie podatków nakładanych na niektóre bilety lotnicze i równoczesne zmniejszenie stawki VAT na bilety kolejowe. Dla kanclerz Angeli Merkel pakiet będący kompromisem między CDU, CSU i SPD, czyli partiami rządzącymi, to wielki sukces, ale mało kto podziela jej entuzjazm.

Z jednej strony

  • ekologia
  • Niemcy
  • zmiany klimatyczne
  • Reklama