Wizyta premierów Polski, Słowenii i Czech oraz Jarosława Kaczyńskiego w Kijowie odbiła się szerokim echem w Europie Wschodniej – wynika z analizy przeprowadzonej przez agencję Sotrender, badającą marketing w mediach społecznościowych. W trakcie wojny szczególną popularnością w Ukrainie, Białorusi i Rosji cieszy się komunikator Telegram (ponad 500 mln użytkowników) i to właśnie tam dyskutowano na temat kijowskiej wyprawy. Do tego stopnia, że w dniu wizyty – 15 marca – liczba wątków dotyczących Mateusza Morawieckiego i Jarosława Kaczyńskiego zdecydowanie przewyższyła te dotyczące przywódców Wielkiej Brytanii i Francji Borisa Johnsona i Emmanuela Macrona, którzy także byli bardzo aktywni na arenie międzynarodowej w związku z inwazją Rosji.
Tylko 15 marca użytkownicy Telegrama wyświetlili 5 mln postów o Morawieckim i Kaczyńskim. W kolejnym dniu wskaźnik ten też był bardzo wysoki wskutek dyskusji na temat słów Kaczyńskiego o pokojowej misji NATO. Dla porównania: krótko przed wizytą, a także dwa dni po niej – 17 marca – premier Morawiecki i wicepremier Kaczyński w ogóle nie pojawiali się na analizowanych kanałach.
W innych dniach na Telegramie królował Emmanuel Macron. Posty dotyczące go miały łącznie najwięcej, bo 10 mln odsłon, 12 marca. W tym dniu rozmawiał zarówno z Władimirem Putinem, jak i, razem z Olafem Scholzem, z Wołodymyrem Zełenskim. Kolejne porównanie: oficjalny kanał prezydenta Ukrainy ma 15–25 mln wyświetleń dziennie.
Czytaj też: „Misja pokojowa”.