Świat

Śmierć Elżbiety II przyspieszy proces odrywania się od korony innych państw

Królowa Elżbieta II na zamku w Windsorze w Dniu Wspólnoty Narodów (na tle flag państw do niej należących), 6 marca 2020 r. Królowa Elżbieta II na zamku w Windsorze w Dniu Wspólnoty Narodów (na tle flag państw do niej należących), 6 marca 2020 r. Steve Parsons / PA Images / Forum
Rozliczenie z ustrojowym archaizmem będzie postępowało w 14 krajach, w których brytyjski monarcha jest głową państwa. Commonwealth jest instytucją przestarzałą, co zatem stanie się ze Wspólnotą Narodów?

Śmierć Elżbiety II pewnie przyspieszy kurczenie się resztówki brytyjskiego imperium. Zwraca się dziś uwagę na symbolikę śmierci monarchini w szkockim zamku i przypomina o niepodległościowych dążeniach Szkotów. Nie przypadkiem i z państwowotwórczą intencją zaplanowano, że część uroczystości pogrzebowych odbędzie się w Edynburgu. Chodzić ma o podkreślenie łączności z Anglią w ramach podobno zjednoczonej monarchii.

Tymczasem przygotowania gruntu pod secesję postępują. Szkocja ma swój parlament, banknoty, reprezentacje sportowe i rozgrywki piłkarskie, w referendum 2014 r. co prawda trwającą od ponad trzech wieków unię utrzymano, ale dziś separatyści – i zarazem zwolennicy powrotu do Unii Europejskiej – są jeszcze silniejsi. Nadają ton polityce, są trzecią siłą w brytyjskim parlamencie. W październiku Sąd Najwyższy Wielkiej Brytanii powinien orzec, czy referendum niepodległościowe będzie legalne, a miałoby do niego dojść raptem rok później.

Sami Szkoci są podzieleni. Ich poparcie dla niepodległości albo trzymania się Londynu faluje, a w ciągu najbliższych kilku lat wpływ na atmosferę będzie miała kondycja brytyjskiej gospodarki i w sporej części osobista popularność króla Karola III. O tyle istotna, że ostatnio unię wzmacniał m.in. majestat monarchii epoki elżbietańskiej.

Czytaj też: Widowiskowa monarchia brytyjska

Monarchia vs. republikański trend

Rozliczenie z ustrojowym archaizmem będzie postępowało w 14 krajach, gdzie brytyjski monarcha jest głową państwa.

Reklama