Dlaczego zostali reżyserami filmowymi? Jakie dzieła ich ukształtowały? Sasnalowie opowiadają o tym i o wielu innych palących problemach, nie wyłączając bieżącej polityki.
Wszystkie moje filmy mają jeden cel: zapełnić puste krzesła w kinach – mówi Juliusz Machulski, reżyser filmowy, scenarzysta, pisarz i producent, autor komedii kryminalnej „Vinci 2”.
Kamila Dorbach, dotychczasowa pełniąca obowiązki szefowej Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, została rekomendowana przez komisję konkursową na stanowisko dyrektorki PISF. Podpis ministry Hanny Wróblewskiej zatwierdzający jej nominację to czysta formalność.
W wietnamskiej kulturze ojciec zapewnia podstawową tożsamość. Człowiek bez ojca jest jak dom bez dachu – mówi Weronika Mliczewska, reżyserka dokumentu „Dziecko z pyłu”, który zdobył główną nagrodę 65. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.
Jej osobowość i aktorstwo uformowała dwoistość: z jednej strony konserwatywny dom, z drugiej szalony teatr studencki, uczący, że sztuka może być dziwna, nieoczywista i jest najważniejsza.
Piotr Domalewski przybliża intencje przyświecające mu przy robieniu „Ministrantów”, komediodramatu o dorastaniu, którego styl przypomina bardziej rapowy manifest niż szkolną katechezę.
Filmy zaangażowane, wzywające do stawiania oporu. Lecz także dokumenty, które dają nadzieję na zmiany: nagrodzone na tegorocznym MDAG tytuły układają się w wielowymiarowy, wnikliwy portret współczesnego świata.
Każda metoda przemocowa jest pójściem na łatwiznę – mówi Korek Bojanowski, autor filmu „Utrata równowagi”, nagrodzonego za debiut w Gdyni.
Weszła w aktorstwo mocno, przebojem, a później potrafiła grać ciszą i niedosytem. Kariera Jadwigi Jankowskiej-Cieślak nie potoczyła się jednak na miarę jej talentu.
Tegoroczna edycja Docs Against Gravity będzie tradycyjnie obfitować w atrakcje: od występu izraelskiej stand-uperki (i bohaterki filmu otwarcia „Coexistence, My Ass!”) Noam Shuster-Eliassi, walczącej o prawa Palestyńczyków, poprzez retrospektywę szkockiego reżysera Marka Cousinsa, aż po premierę nowego dokumentu Michała Bielawskiego „Pasażer Andrzej Munk” i towarzyszący jej przegląd dzieł twórcy „Eroiki”.