Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Kultura

Ala Savashevich: W księżycu stała, wiatru słuchała

. . fot. Wojciech Chrubasik / mat. pr.
Wystawa indywidualna Ali Savashevich w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku stanowi symboliczne zamknięcie dotychczasowego etapu twórczości rzeźbiarki, w którym artystka koncentrowała się na performatywności pracy kobiet i jej roli społecznej.

Ekspozycja zatytułowana W księżycu stała, wiatru słuchała skupia się na kobiecym ciele w kontekście pracy fizycznej oraz osobistej refleksji twórczyni nad uzależnieniem ciała od pracy. Poprzez nawiązanie do cyklu natury i celebracji żniw, oddaje hołd kobietom i zaprasza do namysłu nad ich cielesnością i duchowością.

.mat. pr..

Na wystawie zostaną zaprezentowane trzy nowe realizacje Ali Savashevich wykonane w czasochłonnej technice intarsji słomianej. Główny obiekt, rzeźba Szeptem tkana w formie monumentalnej lalki, jest bezpośrednio powiązany z tematem pracy – odnosi się do wysiłku fizycznego, porządku działania i rytmu ciała. Symbolicznie łączy się z obrzędem świętowania plonów – momentem kulminacyjnym cyklu rolniczego, kiedy to kończy się czas zbiorów i następuje chwila świętowania – radości, odpoczynku, ale też refleksji.

.fot. Wojciech Chrubasik/mat. pr..

W dożynkach zawarte jest podziękowanie za plony i wysiłek, uhonorowanie pracy. Stworzona przez Alę Savashevich z pakuły lnianej lalka staje się więc nie tylko obiektem artystycznym, ale też symboliczną postacią strażniczki pamięci – reprezentantką zarówno trudu pracy, jak i duchowego wymiaru wspólnoty. Stanowi umowną figurę przejścia – od działania do odpoczynku, od chaosu do skupienia, od starego do nowego. Kontekst ten odnosi się także do cyklu pracy samej artystki – gotowa rzeźba wieńczy miesiące trudu tworzenia, stanowiącego wyzwanie nie tylko w sensie twórczym – psychicznym i duchowym, ale będącym także cielesnym zmaganiem się z materią.

„W trakcie pracy mogę zobaczyć na co mnie stać, ile mam w sobie cierpliwości i siły. Wykonana lalka staje się rytuałem – zamknięciem jakiegoś etapu i otwarciem nowego. Z jednej strony kończę temat, a z drugiej zaczynam coś nowego, z czym będę dalej pracować, co jeszcze się rozwija” – podkreśla artystka.

Wystawa Ali Savashevich umiejscowiona jest w orońskiej Galerii Wozownia, historycznym budynku zespołu dworskiego znajdującym się na terenie dawnych zabudowań folwarcznych, a więc przywołuje także pamięć o pracy i wyzysku całych pokoleń społeczeństw chłopskich i robotników dworskich.

.mat. pr..

Dopełnienie instalacji stanowią dwie intarsje słomiane w formie parawanów nawiązujących tematycznie do natury – księżyca, chmur, wiatru. Postać lalki zyskuje w ten sposób powiązanie z otaczającym ją środowiskiem, a zarazem pierwotnymi siłami natury, cyklem przyrody, mitycznym porządkiem. Z tego właśnie harmonijnego związku ze światem wynika głęboka wiedza i mądrość kobiet, zarówno cielesna jak i duchowa.

Galeria Wozownia, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku

Czas trwania wystawy: 25.10–30.11.2025

Kuratorka: Paulina Brzuskiewicz-Kuhn

Koordynator: Mariusz Andrzejczyk

Materiał przygotowany przez Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.

Polityka 44.2025 (3538) z dnia 28.10.2025; Kultura; s. 89
Reklama

Czytaj także

null
Kraj

Ziobrowie na wygnaniu. Jak sobie poradzą? „Trafiło ich. Ale mają plan B, już trwają zabiegi”

Zbigniew Ziobro wciąż nie wraca do Polski. Jaka przyszłość czeka byłego ministra sprawiedliwości i jego żonę Patrycję – do niedawna najbardziej wpływową parę polskiej polityki?

Anna Dąbrowska
25.11.2025
Reklama