Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Kultura

Chain z gwiazdą

Dorota Szwarcman Dorota Szwarcman Polityka

Bohaterką ostatniego w tym roku koncertu Chain Ensemble z cyklu Scena Nowej Muzyki w Nowym Teatrze była Agata Zubel – i jako kompozytorka, i jako wykonawczyni.

Andrzej Bauer ostatnio nie tylko prowadzi koncerty, lecz rozmawia z muzykami. Z dzisiejszą solistką – po pierwszym utworze, w którym wystąpiła w obu rolach. Chapter 13 to utwór sprzed dekady, napisany na zamówienie Los Angeles Philharmonic dla siebie i zespołu kameralnego LA Phil New Music Group. To monodram, ale oparty na dialogu – z trzynastego rozdziału Małego Księcia Antoine’a de Saint-Exupéry, w którym bohater rozmawia z biznesmenem liczącym gwiazdy, które rzekomo posiada. W zabawnej scence, śpiewanej po angielsku (choć oryginał jest po francusku, ale pisany był właśnie w Los Angeles), dialog nabiera jeszcze dodatkowej śmieszności, a obie postacie są wyraźnie zróżnicowane – tu śpiewaczka ma okazję pokazać różne rejestry swego głosu, wysokie, ale też niemal altowe. Jak powiedziała potem, z prawykonaniem tego utworu wiąże się anegdota. Ona sama była zaskoczona, że publiczność tak świetnie go przyjmuje i bardzo się z wielu rzeczy śmieje. Okazało się, że tytuł kojarzy się Amerykanom z całkiem innym rozdziałem trzynastym i dialog Małego Księcia z biznesmenem nabrał tu dodatkowego kontekstu i dodatkowego dowcipu.

Drugi utwór był odpoczynkiem dla śpiewaczki, za to prezentacją kompozytorki. Chamber Piano Concerto powstał w 2018 r. na festiwal w Donaueschingen, a dwa lata później był utworem obowiązkowym w finale konkursu pianistycznego we francuskim Orleanie. Daje on soliście szczególne zadanie, jakim jest gra na dwóch fortepianach (czasem równocześnie): jeden z instrumentów jest preparowany, drugi nie. Tutaj te finały, jakby kto był ciekawy. To znów obraz nieokiełznanej wyobraźni dźwiękowej i wyrafinowanego poczucia humoru. Świetnie wykonała partię solową Martyna Zakrzewska.

Agata Zubel wróciła potem na scenę jako wykonawczyni dwóch cudzych dzieł. Madrigal Christophe’a Bertranda, kompozytora francuskiego, który robił znakomitą karierę, którą w wieku 29 lat przerwał samobójstwem, każe żałować, że taki talent został stracony, bo to, co po nim pozostało, jest naprawdę dużej klasy (utworu dziś wykonanego można posłuchać tutaj). I na koniec hit: Folk Songs Luciano Berio, napisane dla Cathy Berberian, którą Andrzej Bauer określił jako „Agatę Zubel XX wieku”. No i nie obeszło się bez bisu – ostatniej pieśni.

Co w duszy gra – Blog muzyczny Doroty Szwarcman

Polityka 48.2025 (3542) z dnia 26.11.2025; Blogi POLITYKI; s. ${issuePage}
Reklama

Czytaj także

null
Kraj

Ziobrowie na wygnaniu. Jak sobie poradzą? „Trafiło ich. Ale mają plan B, już trwają zabiegi”

Zbigniew Ziobro wciąż nie wraca do Polski. Jaka przyszłość czeka byłego ministra sprawiedliwości i jego żonę Patrycję – do niedawna najbardziej wpływową parę polskiej polityki?

Anna Dąbrowska
25.11.2025
Reklama